اگر بازوبند شنا خیلی بد است، چرا آمار آن را نشان نمی دهد؟

این نخستین مرتبه در تاریخ حضور تاج در مسابقات باشگاهی تهران بود که تاج موفق به کسب هر دو عنوان جام باشگاهها و

توسط مدیر سایت در 7 اردیبهشت 1402

این نخستین مرتبه در تاریخ حضور تاج در مسابقات باشگاهی تهران بود که تاج موفق به کسب هر دو عنوان جام باشگاهها و حذفی تهران میشد. در فصل ۳۸-۱۳۳۷ تاج موفق به کسب دوگانه جام حذفی و جام باشگاههای تهران شد. کارو حقوردیان از شعاع، عزت جانملکی از پیکان و پرویز قلیچخانی از کیان در همین سال به تیم تاج پیوستند. مسابقات قهرمانی کشور در هر سال میان تیمهای منتخب شهرهای مختلف به صورت متمرکز و به میزبانی یک شهر برگزار میشد. جلیقه نجات برای کمک به افراد شناگر در آب در حالت عمودی که سر بالای آب است، چه در حال حرکت باشند و چه نباشند، طراحی شده است اما جلیقه شنا برای کمک به بچهها در هنگام یادگیری شنا کردن به وضعیت طبیعی بدن در حالت شناور روی آب هستند و در صورت تمایل، آنها را قادر میسازند تا زیر آب بروند. اما در دیدار چهارم تیم تاج به برتری ۳−۱ دست یافت تا هر دو تیم صاحب یک باخت شوند. تاج در فصل ۱۳۴۱ توانست عنوان قهرمانی تهران را در جام باشگاههای تهران ۱۳۴۱ از آن خود کند. سال ۱۳۴۷ ابتدا تیم تهرانجوان که ریشهٔ مشترکی با دارایی داشت منحل شد، سپس باشگاه شعاع از گردونهٔ رقابتها کنار گذاشته شد و در نهایت رئیس باشگاه دارایی با انتشار بیانیهای انحلال باشگاه خود را اعلام کرد. Po​st h as be​en created by G SA Content G en᠎er ator D᠎emoversion .

سرودی به همراه خاتمی از اعضای تاج در دههٔ ۱۳۲۰ بودند که پس از اختلاف با پرویز خسروانی از تاج جدا شدند و در دههٔ ۱۳۴۰ از هواخواهان دارایی و در جبههٔ مقابل باشگاه تاج بودند. همچنین دو تیم تاج و شاهین با ترکیبی مشترک در یک بازی دوستانه برابر هومنت من لبنان به میدان رفتند. مسابقات فصل ۱۳۳۵ به شیوهٔ «دو حذفی» در دو گروه و با شرکت ۱۳ تیم برگزار گردید. مسابقات حذفی در این سال برگزار نشد تا تیم تاج برای دومین فصل پیاپی بدون جام فصل را به پایان برساند. از بازیکنان قدیمیتر تاج بیوک جدیکار و کرم نیرلو، همچنان در ترکیب تاج بودند و به جای بازیکنان جداشده نیز تعدادی بازیکن عمدتاً جوان به ترکیب تیم راه یافته بودند. بازی با پیروزی نیروی هوایی همراه بود، اما با توجه به حضور یک بازیکن با ملیت خارجی در ترکیب نیروی هوایی این تیم بازنده اعلام شد؛ بنابراین با توجه به قوانین مسابقات دو حذفی تیم تاج برای بار دوم مقابل شاهین قرار گرفت تا قهرمان مشخص شود.

همچنان در ترکیب تیم حضور داشتند و جوانانی چون حسن حبیبی، محمد رنجبر، کامبیز جمالی و کرم نیرلو نیز به تیم اضافه شده بودند. حسن روشن و هادی نراقی هر یک با به ثمر رساندن ۱۰ گل بهترین گلزنان تاج در این فصل بودند. جام حذفی تهران ۱۳۳۴ نیز در این سال نیمهکاره رها شد، اما پیش از ناتمام ماندن این مسابقات تاج از گردونه بازیها حذف شده بود. و در مسابقات حذفی نیز پس از راهیابی به نیمه نهایی با حساب ۰−۲ مغلوب نادر شد و از رسیدن به فینال بازماند. بازی تکراری پس از بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ برگزار شد که با برتری ۰−۲ شاهین همراه بود و تاج به نایب قهرمانی رسید. در فصل ۱۳۳۷ مسابقات جام باشگاههای و حذفی تهران برگزار نشد و در تقویم بازیهای تیم تاج تنها چند بازی دوستانه خرید بازوبند بادی شنا به ثبت رسید. در پاییز ۱۳۵۰ مسابقات جام باشگاههای تهران ۱۳۵۰ آغاز شد اما به دلیل تداخل برنامه بازیهای این مسابقات و جام منطقهای ۱۳۵۰ بعد از برگزاری چهار هفته از بازیها این مسابقات لغو شد و ناتمام ماند. این دیدار که در دی ماه ۱۳۴۱ برگزار شد، به دلیل اعتراض تیم شاهین نسبت به داور مسابقه نیمهکاره ماند. در فصل ۱۳۳۴ بازیکنان جداشدهٔ تاج به این تیم بازگشتند، اما به دلیل برگزاری مسابقات قهرمانی کشور و نیز دگرگونی در کادر فدراسیون فوتبال، مسابقات قهرمانی تهران برگزار نشد.

تاج در دور گروهی با حساب ۱−۴ مغلوب شاهین شد و شاهین مستقیماً به فینال راه یافت. از این میان، باشگاه دارایی در دههٔ ۱۳۵۰ به عرصهٔ مسابقات بازگشت و در سالهای پس از انقلاب نیز فعالیت داشت. تاج در این سال علاوه بر جام حذفی تهران، در جام باشگاههای تهران ۱۳۳۸ نیز به قهرمانی رسید. سرانجام تاج و شاهین در گروههای خود اول شدند و دارایی و نیرو هوایی نیز به دیدار ردهبندی راه یافتند. سرانجام در رویارویی پنجم تیم تاج با نتیجهٔ ۲−۰ به برتری رسید و قهرمان تهران شد. بازی با یک گل به سود تاج در جریان بود که تیم شاهین به گل رسید. ناصر حجازی، غلامحسین مظلومی و محمدرضا عادلخانی بازیکنانی بودند که به شهباز نقل مکان کردند. فرامرز ظلی، ناصر حجازی، نصرالله عبداللهی، جواد قراب، اکبر کارگرجم، برادران عباس و مسعود مژدهی، علیرضا حاجقاسم و غلامحسین مظلومی از جمله بازیکنانی بودند که به آبیپوشان پایتخت پیوستند. دارایی که در این سال تیم قدرتمندی داشت تیم شاهین را هم با دو گل از پیش رو برداشت و به قهرمانی رسید. تاج در اسفند ۱۳۳۹ و در آستانه کسب پنجمین قهرمانی در جام باشگاههای تهران. سال ۱۳۳۴ شاهد بروز درگیری و تنش میان گردانندگان باشگاه تاج و مقامات فدراسیون فوتبال بود.

آخرین مطالب