بی ام و سری 5 vs. پاسات

صحنه‌ای از رقابت دو خودروی آلمانی را تصور کنید که چه غوغایی به پا خواهد شد، به ویژه اگر مدل‌های مختلف بی ام

توسط NEWSMINERAL در 5 شهریور 1399

هشت آپلود
صحنه‌ای از رقابت دو خودروی آلمانی را تصور کنید که چه غوغایی به پا خواهد شد، به ویژه اگر مدل‌های مختلف بی ام و سری 5 در گوشه‌ای از این رینگ و فولکس پاسات در گوشه دیگر آن باشد. در ادامه با ما باشید تا ببینیم کدام یک برنده این رقابت است.
معرفی دو خودرو
بی ام و سری 5 از کلاس E و پاسات جزء کلاس D هستند. سری 5 بی ام و در نسل‌های مختلف تولید شده که آخرین آن نیز توسط پرشیا خودرو که متعلق به اتاق F10 است به ایران رسید.
هشتمین نسل از پاسات نیز توسط ماموت خودرو از سال 2015 به ایران وارد شد. اما تحریم‌ها و ممنوعیت واردات به کشور مانع پیشبرد این هدف ماموت خودرو شد و شکست خورد.
طراحی دو خودرو
در طراحی بی ام و آنچه مشهود است، خاص و منحصر به فرد بودن آن بوده که با جلو پنجره‌ای از وسط تقسیم شده برای همه قابل شناخت است. کابین زیبا و جادار این خودرو نیز با صندلی‌ها و داشبوردی بزرگ و با کیفیت، زیبایی صد چندانی را به آن داده‌اند. ظاهر اسپرت و متفاوت را در کابین بی ام و به راحتی می‌توان حس کرد.
هشت آپلود
اما مثل اینکه طراحان پاسات تمایلی به زرق و برق نداشته و بر خطوط صاف تاکید ورزیده‌اند. نمای آن با چراغ‌های کشیده و جلو پنجره‌ای باریک زیبا و تا حدی اسپرت بوده و طراحی عقب و کناره‌های خودرو نیز نسبتا خاص و محافظه‌کارانه است. کابین جادار این خودرو بیشتر طراحی آئودی را یادآوری می‌کند. داشبوردی عریض و با دکمه‌های دیجیتالی زیاد فضای جذابی به اتاق این خودرو داده‌اند.

ویژگی‌های فنی دو خودرو
موتور بی ام و دارای پیشرانه ای 4 سیلندر از نوع توربوشارژ بوده که 1997 سی سی حجم دارد. این موتور قادر به تولید 245 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است. 8 دنده اتومات هوشمند گیربکس این خودرو را شکل داده که قادر است 250 کیلومتر سرعت در یک ساعت را آن هم با شتاب 2/6 ثانیه‌ای برای شما فراهم کند.
پاسات نیز پیشرانه ای 4 سیلندر داشته که 1798 سی سی حجم دارد. موتور پاسات قادر به تولید 180 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است. گیربکس این خودرو 6 سرعته دو کلاچه بوده که طی 232 مسافت کیلومتر در یک ساعت با شتاب 9/7 ثانیه را به خودرو می‌دهد.
تجهیزات و امکانات دو خودرو
سیستم ایمنی بی ام و شامل انواع ترمزها با 8 عدد کیسه هوا بوده و آن را از ایمن‌ترین سدان‌های دنیا می‌دانند. با کمک سیستم‌هایی مانند فرمان برقی مجهز به گرمکن، حسگر سرعت، پدال شیفر و دکمه‌های کنترلی و... رانندگی لذت بخشی را تجربه خواهید کرد. اینکه این خودرو مجهز به انواع ترمزها و سیستم‌های پایداری و کششی در کنار کروز کنترل هوشمند، اتوپارک، تعلیق هوشمند و اسپرت و 3 حالت رانندگی بوده هر راننده‌ای را جذب می‌کند تا مسافت‌های زیادی رانندگی کند.
انواع سنسور‌ها مثل سنسور دنده عقب، باران، پارک، هشداردهنده فشار باد تایرها، تشخیص نقطه کور، تصادف جلو و عقب و... در این خودرو به کار رفته که همگی توسط مانیتور 10 اینچی آن قابل کنترل هستند.
با کمک سیستم‌های روشنایی شامل: چراغ‌های روز، ارتفاع نور اتومات، مه شکن جلو و عقب، چرخشی، جلو LEDو... نیز رانندگی در شب و مه راحت خواهد بود.
از دیگر تجهیزات بی ام و شامل:
• دوربین شب و عقب
• دوربین 360درجه
• دوربین جانبی
• هدآپ و نویگیشن
• ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
• گرمکن، سرکن و ماساژور در صندلی‌ها
• صندوق پران هوشمند و صندوق برقی
• وکیوم درب‌ها
• سانروف
• آینه‌های برقی و تاشو با گرمکن
• آینه عقب الکتروکرومیک و... هستند.
هشت آپلود
پاسات نیز شامل انواع ترمز EBD، ABS، HAS و ESP به همراه 9 ایربگ است که ایمنی پیشرفته‌ای برای یک سدان محسوب می‌شود. علاوه بر تشابه این خودرو با بی ام و در بسیاری از آپشن‌ها به برخی تجهیزات از جمله چراغ مشایعت، درایو مود، تهویه سه گانه و فیلتر ضد آلرژی با قابلیت تنظیم جداگانه و سیستم ایموبلایزر به همراه مانیتورینگ فضای داخلی مجهز است که تعبیه آن‌ها در این خودرو منحصر به فرد است؛ درحالیکه تمام آپشن‌های بی ام و برای پاسات نیز به کار رفته اما به جهت عدم تکرار مکررات از توضیح آن‌ها چشم پوشی کردیم.

نتیجه گیری
وقتی صحبت از این دو خودروی آلمانی می شود یعنی عملا با نمونه‌هایی از ایمن‌ترین و خوش فرمان‌ترین سدان‌های جهان رو به رو هستیم. درست است که قیمت بالایی دارند اما خوب هر چه پول بیشتر دهی آش بیشتر نیز خواهی خورد. بی ام و که یکی از سریع‌ترین سدان‌ها بوده و طراحی اسپرتی نیز دارد یکی از رویاهای هر جوان است. اما طراحی سنگین‌تر پاسات آن را بیشتر به خودرویی برای استفاده پدرها تبدیل کرده است. در هر حالت داشتن یکی از این دو خودرو از خوش اقبالی هر فرد محسوب می‌شود؛ بنابراین نتیجه‌گیری دقیق از رقابت این دو کمی سخت و نفس‌گیر است.

آخرین مطالب