جدیدترین و پیشرفته ترین جراحی سنگ کلیه

      در این مقاله می خواهیم به موضوع جدید ترین و پیشرفته ترین جراحی سنگ کلیه بپردازیم برای

توسط NEWSMINERAL در 25 اسفند 1400

 

 

 

در این مقاله می خواهیم به موضوع جدید ترین و پیشرفته ترین جراحی سنگ کلیه بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید،  کشور ما به علت موقعیت جغرافیایی و اقلیم منحصر به فردی که دارد روی کمربند ابتلا به سنگ کلیه قرار گرفته است وقتی ما از کمربند سنگ کلیه صحبت می کنیم منظورمان مناطقی هستند که ساکنین آن به علت اقلیم مساعد، عادت های تغذیه ای ویژه و ژنتیک خاص، در قیاس با ساکنین نواحی دیگر بیشتر به سنگ های کلیه و مجاری ادرار مبتلا می شوند

در کشور ما هر چه از نواحی شمالی کشور به سمت جنوب حرکت می کنیم به شیوع سنگ کلیه افزوده می شود به عبارتی بروز سنگ کلیه در مناطق جنوبی در قیاس با مناطق شمال کشور ما بیشتر است. علت این تفاوت معنادار شیوع و بروز موارد مبتلا به سنگ کلیه در مناطق مختلف، اقلیم متفاوت جغرافیایی است نواحی دارای آب و هوای گرم و خشک در جنوب کشور ما سبب میشود که مردم تعریق بیشتری داشته باشند متاسفانه اکثر مردم ما آب کمی می نوشند پس بدیهی است که بدن در این شرایط دچار کم آبی خواهد شد کم آبی بدن، زمینه را برای سنگ سازی کلیه ها افزایش خواهد داد. از نظر رژیم غذایی بهتر است این گونه توضیح بدهیم که از آنجا که اکثر ما در غذای روزانه به میزان فراوان از نمک و پروتئین های حیوانی استفاده می کنیم. این موارد زمینه ساز بروز سنگ کلیه می شود عادت ما به نوشیدن چای پررنگ و مصرف نوشابه های گازدار  از جمله دیگر مواردی هستند که با ساخته شدن سنگهای کلیه در افراد مستعد همراهی دارند.

بسیاری از مراجعه کنندگان به مطب و کلینیک های درمانی از ما پزشکان سوال می کنند که آیا مصرف آب معدنی در کشور ما باعث ایجاد سنگ کلیه می شود یا خیر باید بگوییم که برای جواب قطعی این سوالات، ما در کشور خود به تحقیقات جامعتری نیاز داریم قبل از انجام مطالعات معتبر نمی توانیم به طور حتمی بگوییم که نوشیدن آب معدنی از عوامل بروز سنگ کلیه خواهد بود یا خیر.

 

عوامل ایجاد سنگ کلیه

 

در یک نگاه کلی بر تعداد افرادی که سالانه در جمعیت کل جهان به سنگ کلیه دچار میشوند افزوده شده و این میزان افزایش در ممالک عربی در قیاس با کشورهای اروپایی بسیار قابل توجه تر بوده است قطعاً در این تفاوت قابل توجه عواملی مانند منطقه جغرافیایی چاقی ژنتیک مستعد و همچنین عادات غذایی مانند استفاده از نمک قهوه و چای تیره رنگ در کشورهای عربی، نقش دارند. در یک طبقه بندی کلی در کشور هایی که در خط استوا هستند و همچنین اهالی مناطق کوهستانهای خشک شیوع سنگ بیشتر است عوامل مستعد کننده ابتلا به سنگ کلیه و مجاری ادرار را می توان به صورت زیر نام برد نژاد ،اقلیم، سن ،چاقی و بعضی از بیماریها.

 

نحوه شکل گیری سنگ کلیه

 

زمانی که میزان املاح شیمیایی ادرار از میزان آب موجود در ادرار بیشتر باشد مواد شیمیایی در کلیه ها به حالت متبلور در می آیند این بلورها به همدیگر می چسبند و سنگ کلیه تشکیل می‌شود، سنگ از هر کلیه توسط حالب به سمت مثانه حرکت میکند  با توجه به شیوع  بالای سنگ کلیه در ایران کاملاً بدیهی است که روزانه افراد زیادی  با سنگ کلیه به مطب‌های متخصصین و فوق تخصصی های اورولوژی مراجعه میکنند

 

انواع روش های درمان سنگ کلیه

 

 سنگ های کلیه بر حسب جنس سنگ،سن فرد مبتلا ،محل واقع شدن

سنگ درمان های متفاوتی دارند که بر حسب شرایط توسط پزشک شما برایتان انتخاب می شود.

 ـ اگر سنگ در حالب گیر کرده باشد.

ـ اگر سایز آن بزرگ باشد یا سنگ باعث عفونت یا درد غیر قابل تحمل شده باشد جراحی توسط پزشک توصیه خواهد شد.

 

روش درمانی ریرس چیست ؟

 

همگام با پیشرفت دانش پزشکی و تکنولوژی، روش های درمانی سنگ کلیه نیز بسیار موثرتر و کم عارضه تر و راحت تر شده اند. یکی از این روش‌های مدرن که به صورت کاملاً فوق‌تخصصی توسط تعداد انگشت شماری  از جراحان فوق تخصص ارولوژی از جمله دکتر عاملی در کشور ما انجام می‌شود؛ روش جراحی اندوسکوپیک سنگ تحت عنوان ریرس می باشد این واژه خلاصه شده عبارت رتروگرید اینترنال سرجری است.

در این روش، پزشک فوق تخصص ارولوژی یک فیبر اپتیک قابل انعطاف را از طریق مجرای ادرار تان وارد سیستم ادراری می‌کند این فیبراپتیک انعطاف‌پذیر از مجرای دفع ادرار وارد مثانه شده و با توجه به تصویری که پزشک جراح تان بطور همزمان روی تلویزیون می‌بیند؛ به سمت حالب و کلیه گرفتار هدایت خواهد شد .به این ترتیب وقتی که فیبر اپتیک انعطاف پذیر به محل مورد نظر و سنگ مورد نظر رسید از سر این فیبر ،اشعه‌های ظریف ولی پرتوان  لیزربه سنگ تابانده می‌شود. این اشعه ها در سطح سنگ انرژی بسیار زیادی را تخلیه می‌نماید و سبب می‌شود سنگی که باعث ایجاد علائم انسداد ادراری و ناراحتی بیمار شده است به قطعات بسیار کوچک شکسته بشود .

این قطعات به اصطلاح پودر شده به راحتی توسط شستشو با سالین یا در جریان ادرار از مجرای ادراری بیمار خارج خواهد شد.

جالب است که بسیاری از بیمارانی که به ما مراجعه کرده‌اند، سالها به علت ابتلا به سنگ کلیه درد کشیده اند دچار عوارض انسدادی شده اند حتی بسیاری از انها روش های مختلف درمانی از جمله سنگ شکن ESWL را تجربه کرده یا حتی pcnl را تجربه کرده‌اند و علی‌رغم متحمل شدن عوارض و آسیبهای بسیار به سیستم ادراری شان، سنگ درمان نشده است. باید به این افراد مژده بدهیم که امروزه به راحتی با روش مدرن و  فوق تخصصی ریرس و بدون اینکه برشی در بدنشان ایجاد بشود؛ می توانند با بیشترین درصد موفقیت سنگ کلیه شان را درمان کنند.

 

چه کسانی مجاز به انجام عمل ریرس هستند ؟

 

 ما مراجعینی را که دچار یکی یا چند مورد از شرایط بالینی زیر باشند را کاندید عمل جراحی ریرس  خواهیم کرد:

ـ دسته اول افرادی که سنگ های کلیه بزرگ داشته باشند.

ـ دسته دوم کودکانی که مبتلا به سنگ های کلیه می شوند.

ـ دسته سوم افرادی که سنگ کلیه خود را با روش‌های  دیگر درمان کرده‌اند ولی شکست درمانی داشته اند.

ـ دسته چهارم افرادی که دچار اختلالات خونریزی دهنده هستند.

ـ دسته پنجم افراد دچار چاقی بیش از حد.

ـ دسته ششم افرادی که دچار تنگی غیرطبیعی در سیستم ادراری شان باشند.

 

نتیجه گیری

 

در پایان ضروری می دانیم که به تعدادی از فواید و سودمندی های روش ریرس نیز اشاره بکنیم :

در قیاس با تمام روش‌های جراحی کلاسیک و قدیمی که برای درمان سنگ کلیه در جهان استفاده می شود؛ ریرس  سریع ترین و ایمن ترین روشی است که توسط آن سنگ های کلیه و مجاری ادرار شما از بدنتان خارج خواهد شد به علاوه شما جراحی را پشت سر خواهید گذاشت که درطی پروسیجر انجام شده درد زیادی را متحمل نخواهید  شد و خونریزی زیادی نیز نخواهید داشت همچنین در این روش به شرط اینکه توسط فوق تخصص ارولوژی آموزش‌دیده انجام بشود کمترین میزان آسیب به کلیه و بافت های سیستم ادراری شما وارد میشود  برش چاقوی جراحی روی سطح بدن نخواهید داشت و نیز باید بگوییم که دوره ریکاوری بعد از این جراحی بسیار سریع است و شما می توانید خیلی زود به کارهای روزانه تان باز گردید.

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن