انواع گریدهای استنلس استیل

فولاد ضدزنگ انواع متنوعی دارد که هر نوع از آن خواص منحصر به فردی از نظر استحکام کششی، نقطه ذوب، مقاومت در براب

توسط NEWSMINERAL در 17 آبان 1401

فولاد ضدزنگ انواع متنوعی دارد که هر نوع از آن خواص منحصر به فردی از نظر استحکام کششی، نقطه ذوب، مقاومت در برابر اکسیداسیون و مقاومت در برابر خوردگی دارد.

انتخاب گرید مناسب فولاد ضدزنگ مستلزم این است که بدانیم قرار است از این فولاد برای چه چیزی و در کجا استفاده شود.

 

پنج دسته اصلی فولاد ضدزنگ

در حالی که هزاران نوع آلیاژ مختلف ورق استنلس استیل وجود دارد، ولی می‌توان همه آنها را به پنج دسته کلی تقسیم کرد:

فولادهای زنگ نزن آستنیتی: این گروه از فولادهای استنلس استیل یکی از پرکاربردترین انواع فولادهای ضدزنگ هستند. فولادهای زنگ نزن آستنیتی در مقایسه با سایر آلیاژها دارای کروم بیشتری هستند، که همین امر مقاومت آنها را در برابر خوردگی افزایش می‌دهد. غیرمغناطیسی بودن یکی دیگر از ویژگی‌های رایج آلیاژهای فولاد زنگ نزن آستنیتی است.

 

فولادهای زنگ نزن فریتی: این گروه بعد از آلیاژهای آستنیتی، دومین شکل رایج فولاد ضدزنگ هستند. استنلس استیل فریتی دارای خاصیت مغناطیسی است. از آنجا که مقدار نیکل به کار رفته در این آلیاژ کمتر از استنلس استیل آستنیتی است، قیمت پایین‌تری نسبت به آن دارد.

 

فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی: این دسته کم رایج ترین دسته آلیاژ فولاد ضدزنگ هستند. مقاومت به خوردگی آنها نسبت به آلیاژهای فریتی یا آستنیتی کمتر است، اما سختی بالاتری دارند. آلیاژهای فولاد ضدزنگ مارتنزیتی اغلب برای کاربردهایی ایده آل هستند که به استحکام کششی فوق العاده بالا و مقاومت ضربه ای نیاز دارند. در صورت نیاز به افزایش مقاومت این آلیاژ در برابر خوردگی، می‌توان آن را با یک پوشش پلیمری محافظت نمود.

 

فولادهای زنگ نزن دوبلکس (فریتی-آستنیتی): این دسته از فولاد ضدزنگ نام خود را از ترکیب دو آلیاژ فرتیی و آستنیتی گرفته است. نیمی‌از این آلیاژ از آستنیت و نیمی‌ از دلتافریت ساخته شده است. این آلیاژهای مقاومت بهتری در برابر خوردگی به خصوص در برابر حفره‌های کلریدی و استحکام کششی بالاتری نسبت به فولادهای زنگ نزن آستنیتی استاندارد دارند.

 

فولادهای زنگ نزن سخت شدن بارندگی: این دسته از فولاد ضدزنگ از آلیاژهای بادوام و مقاوم در برابر خوردگی با استحکام استثنایی تشکیل شده است. استحکام این آلیاژ سه تا چهار برابر فولاد زنگ نزن آستنیتی است، از این فولاد اغلب در صنایع هوافضا، هسته ای و نفت و گاز استفاده می‌شود.

 

 

انواع استنلس استیل آستنیتی

استنلس استیل 301

گرید 301 حاوی کروم و نیکل است و مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر خوردگی دارد.

 

استنلس استیل 302

گرید 302 دارای ترکیبی مشابه با گرید 304 است، هرچند سطوح کربن بالاتری نسبت به 301 دارد. این فولاد در برابر حلال‌های خورنده مقاومت  بالایی دارد.

 

استنلس استیل 303

گرید 303 یک آلیاژ غیرمغناطیسی و یکی از بهترین فولادهای زنگ نزن آستنیتی برای ماشین کاری است. با عملیات حرارتی سخت نمی‌شود و دارای خواص مقاوم در برابر خوردگی است، البته این فولاد به اندازه گرید 304 مقاوم نیست.

 

استنلس استیل 304

این فولاد دارای استحکام کششی بالایی است و در برابر حرارت و خوردگی بسیار مقاوم است. این ویژگیها فولاد ضدزنگ گرید 304 را برای کاربردهای مختلف ایده آل می‌کند.

 

استنلس استیل 309

این فولاد همان ویژگی‌های ماشین کاری گرید 304، با استحکام کششی و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی را دارا است. از آنجا که گرید 309 می‌تواند دمای فوق العاده بالایی را تحمل کند، کاربردهای حرارتی زیادی دارد.

 

استنلس استیل 316

یکی دیگر از انواع رایج فولاد زنگ نزن آستنیتی، گرید 316 است. در حالی که استحکام کششی و تحمل دمایی کمتری نسبت به فولاد ضدزنگ گرید 304 دارد، ولی مقاومت بیشتری در برابر کلریدها (مانند نمک) دارد.

 

استنلس استیل 310

این آلیاژ، به دلیل داشتن نیکل و کروم، مانند سایر فولادهای زنگ نزن آستنیتی، دارای خواصی مانند استحکام کششی بالا و مقاومت زیاد در برابر خوردگی است.

 

استنلس استیل 321

در گرید 321 از تیتانیوم برای مقاومت در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی و دمای بالا استفاده شده است. به همین دلیل این آلیاژ می‌تواند در برابر اکسیداسیون تا 1500 درجه فارنهایت مقاومت کند و خواص کششی بالاتری نسبت به گرید 304 دارد. همچنین غیرمغناطیسی است.

 

استنلس استیل 347

در گرید 347، از کلمبیوم و تانتالیوم برای مقاومت در حرارت بالا استفاده می‌شود. این آلیاژ غیرمغناطیسی برای جوشکاری در بازه دمایی 800 تا 1650 درجه فارنهایت ایده آل است.

 

فولادهای زنگ نزن فریتی

استنلس استیل 405

گرید 405 نسبت به گرید 430، در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارد و برای محیط‌های با خورندگی ملایم مناسب است.

 

استنلس استیل 408

گرید 408 از ترکیب 11 درصد کروم و 8 درصد نیکل ساخته شده است و مقاومت حرارتی بالا و مقاومت در برابر خوردگی ضعیفی دارد.

 

استنلس استیل 409

گرید 409 دارای دو ویژگی، تحمل حرارتی  و مقاومت در برابر خوردگی بالا است. این آلیاژ در برابر خوردگی اتمسفر مقاوم است، البته به اندازه گرید 430 مقاوم نیست.

 

استنلس استیل 420

این گرید دارای بالاترین سختی در بین تمام گریدهای فولاد ضدزنگ با 12% کروم  است و انعطاف پذیری و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.

 

استنلس استیل 430

گرید 430، در حالی که به اندازه آلیاژهای آستنیتی ذکر شده در بالا مقاوم نیست، ولی مقاومت ویژه‌ای در برابر اسید نیتریک دارد.

 

استنلس استیل 434

این آلیاژ با استحکام کششی 540 مگاپاسکال  و حداکثر دمای عملیاتی 815 درجه سانتیگراد جایگزین قوی‌تری برای گرید 430، است.

 

استنلس استیل 436

در آلیاژ 436 از کلمبیوم و مولیبدن در طول عملیات فرم دهی کششی استفاده می‌شود. گرید 436 بسیار مغناطیسی است و نسبتاً در برابر سایش مقاوم است.

 

استنلس استیل 442

یکی از محبوب‌ترین گریدهای فولاد ضدزنگ در بازار، ضدزنگ گرید 442 است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد

 

استنلس استیل 444

گرید 444 یک فولاد ضدزنگ کم کربن با مولیبدن اضافه شده است و مقاومت خوبی در برابر سوراخ شدن و اکسیداسیون دارد. به دلیل استحکام بالا و شکل پذیری خوب، گرید 444 را می‌توان با طیف گسترده ای از عملیات خمش و کششی شکل داد.

 

فولاد ضدزنگ مارتنزیتی

استنلس استیل 410

گرید 410 به عنوان یک فولاد ضدزنگ مارتنزیتی با هدف عمومی، در برابر خوردگی  مقاومت بالایی دارد که مقدار آن می‌تواند از طریق سخت شدن و پرداخت، بیشتر هم شود.

 

استنلس استیل 414

گرید 414 اساساً شبیه گرید 410 با مقداری نیکل اضافی است. انیکل اضافی باعث می‌شود که گرید 414 در ضخامت‌های مشابه نسبت به گرید 410، قوی تر باشد.

 

استنلس استیل 416

گرید 416، با میانگین ماشینکاری 85 درصد، می‌تواند به داشتن بالاترین میزان ماشینکاری در بین فولادهای زنگ نزن، به خود ببالد. با توجه به این خاصیت و قیمت پایین آن، گرید 416 در اشکال مختلف مانند: بسیار سخت شده، سخت شده یا سخت نشده موجود است.

 

استنلس استیل 420

اگرچه این گرید از فولاد زنگ نزن به اندازه فولادهای زنگ نزن آستنیتی و فریتی که در بالا ذکر شد، از نظر شیمیایی مقاوم نیست، ولی مقاومت خوبی در برابر اسیدهای ملایم، آب، برخی مواد قلیایی و ترکیبات غذایی دارد.

 

استنلس استیل 440

سطوح بالای کربن در گرید 440 به آن اجازه می‌دهد تا در برابر سایش مقاومت استثنایی داشته باشد. گرید 440 مغناطیسی است و مقاومت خوردگی متوسطی دارد.

 

فولادهای ضدزنگ دوبلکس (فریتی-آستنیتی)

استنلس استیل 2205

در گرید 2205 برای مقاومت در برابر خوردگی ناشی از استرس، ترک خوردگی، سوراخ شدن و شکاف خوردن، نیتروژن اضافه شده است. این امر باعث می‌شود که گرید 2205 تقریباً دو برابر سایر فولادهای آستنیتی در برابر خوردگی مقاوم باشد.

 

استنلس استیل 2304

اگرچه مقاومت خوردگی گرید 2304 مشابه فولاد آستنیتی گرید 316 است، ولی استحکام تسلیم آن تقریباً دو برابر گرید 316 و سایر فولادهای آستنیتی است.

 

استنلس استیل 2507

این فولاد ضدزنگ دوبلکس دارای هدایت حرارتی بالا، مقاومت زیاد در برابر خوردگی، تنش کلرید قوی و ضریب انبساط حرارتی پایین است. گرید 2507 برای کاربردهایی که به مقاومت در برابر خوردگی عالی و استحکام کششی قوی نیاز دارند ایده آل است

 قیمت پروفیل استیل

 

فولادهای زنگ نزن سخت شدن بارندگی (PH)

استنلس استیل 17-4

این فولاد ضدزنگ سخت شدن بارندگی، دارای استحکام استثنایی و مقاومت در برابر خوردگی مناسب است. میزان استحکام در گرید 17-4 را می‌توان با عملیات حرارتی دستکاری کرد.

 

استنلس استیل 15-5

گرید 15-5 دارای استحکام و مقاومت در برابر خوردگی بالا و همچنین چقرمگی عرضی، شکل پذیری و سختی است.

 

 منبع: رایج‌ترین گریدهای فولاد استنلس استیل

 

 

 

آخرین مطالب