فولاد نورد گرم در برابر فولاد نورد سرد

فولاد نورد گرم و فولاد نورد سرد دو نوع فولاد بسیار رایج هستند. تفاوت اصلی فولاد HR و CR در نحوه پردازش ای

توسط NEWSMINERAL در 10 بهمن 1401

فولاد نورد گرم و فولاد نورد سرد دو نوع فولاد بسیار رایج هستند. تفاوت اصلی فولاد HR و CR در نحوه پردازش این فلزات است. طبق تعریف، فولاد نورد گرم فولادی است که در دمای بالا (1000 درجه سانتیگراد) گرم و نورد می شود. در حالی که فولاد نورد سرد از فولاد نورد گرم به عنوان ماده  اولیه استفاده می کند و در دمای اتاق نورد می شود. ورق روغنی یکی از ورقهای تولیدی نورد سرد است و ورق سیاه طی فرایند نورد گرم تولید می شود. فرآیندهای مختلف شکل دهی تاثیر زیادی بر ساختار و خواص فولاد و همچنین ظاهر، قیمت و کاربردهای آن دارند. در زیر، به اطلاعات بیشتر در مورد فولاد نورد گرم در مقابل فولاد نورد سرد می‌پردازیم.

 

فرایند ساخت

در فولاد نورد گرم (HR Steelاز بیلت های فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می کند. در دماهای بالا (بیش از 1700 درجه فارنهایت)، که بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد است، گرم و نورد می شود. در دمای بالا به راحتی رول می شود.

فولاد نورد سرد (CR Steel)، از کلاف های نورد گرم ساخته می شود و سپس در دمای اتاق (600-600 درجه سانتیگراد)، که کمتر از دمای تبلور مجدد است، به ضخامت مورد نظر نورد می شود.

بدیهی است که تفاوت فولاد نورد سرد و نورد گرم در دمای نورد است.

به بیان ساده، فرآیند کلی تولید فولاد به شرح زیر است:

فولادسازی => ریخته گری مداوم => نورد گرم (محصولات نورد گرم) => اسیدشویی => نورد سرد (محصولات نورد سرد)

 

فرآیند نورد گرم

ابتدا شمش های فولادی در یک کوره گرم می شوند. هنگامی که دما از نقطه تبلور مجدد فراتر رفت، بیلت ها از طریق تجهیزات نورد، نورد شده و شکل می گیرند. پس از اکستروژن و رانش مکرر، بیلت های فولادی نازک و نازک تر می شوند و در نهایت به اندازه دلخواه نورد می شوند و پس از خنک شدن به صورت کلاف در می آیند. این فرآیند نورد به طور مداوم و خودکار، کمتر از 2 دقیقه طول می کشد.

 

فرآیند نورد سرد

 

فرآیند نورد سرد به طور کلی شامل تهیه مواد خام، اسیدشویی، نورد سرد (در دمای اتاق)، چربی زدایی، بازپخت (عملیات حرارتی)، تکمیل و غیره است.

از فولاد نورد گرم به عنوان ماده اولیه در نورد سرد استفاده می شود. قبل از شروع کار لازم است ابتدا سطح فولاد را تمیز کرده و سپس ورق فولادی را با آسیاب های نورد رول می کنند. هدف از چربی زدایی حذف گریس روان کننده چسبیده به سطح، در هنگام نورد است. در حالی که آنیلینگ، با هدف از بین بردن سخت شدن ناشی از تغییر شکل سرد، توسط تبلور مجدد انجام می شود.

ویژگی های فولاد نورد گرم در برابر نورد سرد

محصولات نورد گرم دارای خواص عالی مانند پلاستیسیته خوب، جوش پذیری بالا و چقرمگی خوب هستند. استحکام و سختی فولاد نورد سرد، در مقایسه با فولاد نورد گرم، بیشتر است، اما چقرمگی و انعطاف پذیری آن کمتر است. در اینجا به مقایسه خواص فولاد نورد گرم و نورد سرد می پردازیم.

 

مقایسه استحکام فولاد نورد گرم در مقایسه با فولاد نورد سرد

فولاد نورد سرد حدود 20 درصد قوی تر از فولاد نورد گرم است. استحکام کششی و استحکام تسلیم فولاد نورد سرد بیشتر از فولاد نورد گرم است.

 

مقایسه مقاومت در برابر زنگ زدگی فولاد نورد گرم در مقایسه با فولاد نورد سرد

سطح فولاد، در دماهای بالا، مستعد تشکیل رسوب اکسید آهن است. همین امر باعث می شود که سطح فولاد نورد گرم، خشن و پوسته پوسته شود. پس از اکسید شدن سطح آن خاکستری تیره می شود. بدون جدا کردن، سطح زنگ زده بنفش مایل به سیاه است. در حالی که سطح زنگ زده قرمز است.

ولی در فرایند نورد سرد که در دمای اتاق اتفاق میفتید، هیچ پوسته ای تولید نمی شود. به همین دلیل است که فولاد نورد سرد (CR) سطح بهتری دارد که براق و صاف به نظر می رسد. بنابراین اگر نیاز به کیفیت پوشش و رنگ آمیزی بالاتر باشد، فولاد CR انتخاب بهتری خواهد بود.

 

مقایسه تحمل و ضخامت فولاد نورد گرم در مقایسه با فولاد نورد سرد

فولاد نورد سرد در مقایسه با فولاد نورد گرم دارای تحمل ابعادی کمتر و دقت بالاتری است. علاوه بر این، فولاد نورد سرد (CR) می تواند بسیار نازک تر از ورق HR باشد.

 

فولاد نورد گرم یا نورد سرد کدام ارزانتر است؟

فولاد نورد گرم ارزان تر از فولاد نورد سرد است زیرا راندمان نورد آن بالاتر است و نسبت به فولاد نورد سرد نیاز به پردازش کمتری دارد.

 

چرا فولاد نورد سرد گرانتر است؟

همانطور که گفته شد، فولاد CR از فولاد HR به عنوان ماده اولیه خود استفاده می کند. این بدان معنی است که فرآیند ساخت فولاد CR پیچیده تر است. همچنین فولاد CR به دلیل ویژگی های منحصر به فردی مانند دقت ابعادی بالاتر و سطح بهتر گران تر است.

 

گریدهای فولاد نورد سرد

از نظر استانداردهای آلمانی  کدهای  ST12، ST13، ST14، ST15 و ST14-T وجود دارد. St برای فولاد، 12 برای کاربرد عمومی، 13 برای کشش فولاد، 14 برای کشش عمیق و 15 برای فولاد کشش فوق العاده عمیق است.

مزایای فولاد نورد گرم

1.      هزینه کمتر.

2.      شکل پذیری و چقرمگی برتر.

3.      قدرت مانور بهتر.

 

مزایای فولاد نورد سرد

1.      دقت بیشتر.

2.      سطح بهتر.

3.      خواص استحکام بالاتر.

 

فولاد نورد سرد برای چه مواردی استفاده می شود؟

فولاد نورد سرد به دلیل سطح صافی که دارد به طور گسترده ای به عنوان ورق گالوانیزه فلزی پایه یا فولاد پوشش داده شده رنگی استفاده می شود. علاوه بر این، برای کاربردهایی که به تحمل سخت‌تری نیاز دارند، مانند صنعت خودرو، محصولات الکتریکی، ابزار دقیق، مبلمان فلزی، قطعات ساختاری، لوازم خانگی، ظروف فلزی، کابینت‌های کامپیوتر و غیره نیز مناسب است.

 

فولاد نورد گرم برای چه مواردی استفاده می شود؟

فولاد HR یا فولاد نورد گرم به دلیل استحکام بالا، چقرمگی خوب و جوش پذیری عالی، به طور گسترده ای در کشتی سازی، خودروسازی، ساخت و ساز، ماشین آلات، مخازن تحت فشار و سایر صنایع استفاده می شود. برخی از کاربردهای رایج فولاد نورد گرم عبارتند از: مقاطع ساختاری، مانند نبشی، ناودانی، تیرآهن و هاش، تولید لوله ، اتصالات لوله، رینگ کامیون، ریل راه آهن و غیره.

 

دانستن تفاوت‌های بین فولاد نورد سرد و گرم هنگام انتخاب مواد مناسب برای پروژه‌هایتان مهم است. برای نتیجه گیری، فولاد نورد گرم مقرون به صرفه تر است. اما فولاد نورد سرد می تواند نیازهای بیشتری را برآورده کند. در همراه فلز، ما کلاف و ورق فولاد نورد گرم و نورد سرد فولادی برای فروش داریم. ضخامت موجود از 0.2 میلی متر تا 4 میلی متر متغیر است. ما به عنوان یک تامین کننده محصولات فولادی در ایران، یک دهه است که محصولات و خدمات با کیفیت ارائه می کنیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!

آخرین مطالب