ترموکوپل چیست ؟ اساس کار سنسور از 0 تا 100

زمانی که دو سیم به هم جوش می‌خورند یک اتصال به وجود میاید که همین اتصال دقیقا به عبارتی محل ترازو گیری دما محس

توسط NEWSMINERAL در 8 آذر 1401
زمانی که دو سیم به هم جوش می‌خورند یک اتصال به وجود میاید که همین اتصال دقیقا به عبارتی محل ترازو گیری دما محسوب می‌شود. در شکل زیر انواع ترموکوپل را مهم رنگ‌بندی سیم‌ها – محصول فلز و آلیاژ بکار رفته در آن – رنج دمایی هر یک حساس استاندارد آمریکایی می‌توانید بازدید کنید. یک عدد از سنسورهای صنعتی که کاربرد متعددی دارند، ترموکوپل‌ها هستند. استفاده از ترموكوپل اهمیت سوكت براي نصب در محل‌هايي كه دسترسي ساده‌اي ندارد و همچنين فضاي كافي جهت اتصال الكتريكي وجود ندارد بسيار مطلوب است. سادگي اتصال كابل رابط به ترموكوپل از طريق سوكت تعبيه شده ،قابل تعويض بودن كابل رابط در شکل بروز صدمات احتمالي،كوچكي اتصال الكتريكي يا همان سوكت از مزاياي ترموكوپل اهمیت سوكت است. همینطور یک تبدیل رشته‌ای اختصاصی به فرد دارا هستند که به جهت موقعیت‌دهی نوک سنسور در پلاستیک ذوب‌شده زیر فشار بالای موجود به کارگیری می‌شود. به همین شکل، تغییر تحول در مقاومت سیم، افزایش یا این که کاهش، نشان‌دهنده‌ی تغییر و تحول دماست و به این صورت تغییر و تحول در دما از روش تغییر‌و تحول در مقاومت، پیش‌بینی می‌شود. یعنی ترموکوپل زمین‌شده روزگار پاسخگویی سریع‌تری نسبت به زمین‌نشده دارد. ترموکوپل‌ها در ترکیب‌هایی متنوع از فلزات و کالیبراسیون‌ها موجود هستند. دسته‌بندی نشده به بیان دیگر، دما در نقطه اندازه ‌گیری سبب می شود بارهای سیم‌ها در جهات گوناگون جابجا شوند و در سرانجام یک ولتاژ الکتریکی قابل ترازو گیری به وسیله مولتی متر ایجاد شود. در غایت هم، از این ولتاژ، می‌توان دمای محیط را به دست آورد. درواقع، یک وابستگی تعریف‌و‌تمجید شده بین دما و ولتاژ الکتریکی وجود داراست و از این رو می‌توان دما را در نقطه میزان گیری انتخاب کرد. البته به علت ثبات و توجه فوق العاده، در دماهای پایین آیتم کاربرد قرار می گیرد. تیپ R مثل تیپ S و B، جزو سنسورهای گران ارزش و گرانبها محسوب می گردد.

ترموکوپل چیست کار آن چیست

مزیت متعددی ترموکوپل ها اندازه‌ گیری آن ها هست که از 200- تا ۱۸۰۰+ درجه سانتیگراد را در برمی گیرد. دیگر مزیت ترموکوپل ها، کارکرد خطی آنان در محدوده اندازه‌ گیری است. در نتیجه، اثر اتصال سیم افزایشی ترموکوپل حذف میگردد و مدار معادل به صورت نشان داده شده در شکل بالا در می‌آید. بنابراین، $$\large E_m$$ اندازه‌گیری شده توسط ولت‌متر، ناشی از نیروهای محرکه الکتریکی در اتصال داغ و اتصال منشاء خواهد بود. در همین رابطه، $$\large e$$ نیروی محرکه و $$\large T$$ دمای مطلق است.
  • نوع دیگر ترموکوپل، تایپ J است که از فلز آهن و آلیاژهای مس- نیکل ساخته می‌شود.
  • در بسیاری از موردها چشم شده است که ابلاغ می شود Thermocouple چیزی ندارد!
  • به علاوه در دماهای بالا همین جفت حرارتی رفتار پایدارتری نسبت به انواع K و E از خویش نشان می دهد.
  • ترموکوپل‌ها در گونه های متفاوتی ساخت می شوند، مثل پروب‌های ترموکوپل، پروب های ترموکوپل با اتصالات، پروب های ترموکوپل اتصال گذرا، ترموکوپل های مادون قرمز، ترموکوپل سیم برهنه یا این که حتی سیم ترموکوپل.
  • ترموکوپل‌ها زمان پاسخگویی ۰٫۱ تا ۱۰ ثانیه ارائه می نمایند که خوب تر از دوران پاسخگویی RTDهاست که میان ۱ تا ۵۰ ثانیه است.
برای صفر شدن همین دو نیروی محرکه، ساده‌ترین راه، استعمال از سیم هم‌جنس حیاتی ترموکوپل در سیم‌های افزایشی است. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، در صورت استعمال از فلزات قیمتی در ترموکوپل، این شیوه هزینه‌های بسیار هنگفتی را متوجه سیستم خرید المنت استخری خواهد کرد. برای حل همین ایراد باید به دنبال یک عدد از فلزات مبنا که خواصی مشابه خواص ترموالکتریکی فلزات قیمتی دارد، بگردیم. به عنوان مثال، در ترموکوپل پلاتینیوم/ رادیوم–پلاتینیوم، از سیم افزایشی نیکل/ مس-‌-مس استفاده می‌شود.

صنعت جنوب نوین

نکته‌ای که بایستی به آن دقت کرد این است که ترموکوپل‌ها غالبا نمی‌توانند به‌ طور مطلق دما را اندازه‌ بگیرند بلکه این ابزار الکتریکی اقتدار میزان گیری دمای میان نقطه ترازو گیری و نقطه اتصال را دارد‌. سنسورهای ترموکوپل اشکال یا تیپ های متفاوتی دارا‌هستند که عبارتند از تیپ K، J، S، R, T, B, C . بعضی سنسورها در موردها کوچک تفاوت دارا‌هستند و برخی تفاوت ها مضاعف است. رنج دمایی سنسورهای Thermocouple یا این که جفت های گرمایی دوچندان متعدد است. اگر نصیب کوچکی نوک جوشکاری شده ترموکوپل برداشته شده و ترموکوپل باطن خط لوله جاسازی شود، دمای سیال روان درداخل لوله، سوای هیچگونه زحمتی قابل میزان گیری است. این مدل سنسورها در بازار موجود میباشند و غالباً جهت اندازه گیری آیتم استعمال قرار می‌گیرند. در صورتی که ولتاژهای اتصال ترازو گیری و مبداء مخالف یکدیگر باشند، ولت متر صرفا تفاوت در میان همین دو ولتاژ را "می بیند". گرچه طبق معمول به میزان RTD ها ظریف نیستند، اما ترموکوپل ها ناهموارتر هستند، اندازه‌گیری دما طول می‌کشد، و تولید آن در گونه های متعدد فیزیکی آسان‌تر است. در مدار‌های الکتریکی به عمل میرود و جهت جریان در همین مدار‌ها از مرجع اصلی دمای پایین‌تر به سمت منشا اهمیت دمای فراتر است. به کارگیری از ترموکوپل ها راحت است و نیازی به باتری یا این که وسایل الکترونیکی پیچیده ندارند.

ترموکوپل گونه  J:

از اتصال یک فلز و آلیاژ ساختمان، ترموکوپل ها ساخته می شوند و اهمیت عملکردی معمولی به میزان گیری دما در محدوده ی 270- تا حدود 1800 رتبه میپردازند. ترموکوپل ها مطابق فرآورده فلز و آلیاژشان به شش مدل تقسیم می شوند. سنسور ترموکوپل چیست و چه انواعی دارد سنسور ترموکوپل چیست و چه انواعی دارد؟ , ترموکوپل، سنسوری هست که عمل آن ترازو گیری دما در نقاط و ب خش های متفاوت است. همین سِری از پروب دما از دو عدد سیمی که از محصول فلزات متعدد هستند، تشکیل شده اند. به همین استدلال می باشد که هنگام روشن نمودن وسایل گازسوز ترموکوپل دار حدود یکسری ثانیه می بایست دکمه آن را نگه داشت تا ترموکوپل گرم شده و الکتریسیته تولیدی را به بوبین منتقل کند و بوبین را در حالت جذب نگه دارااست و مسیر گاز گشوده شود. دنبال یکی از سنسور برای میزان گیری کوره حرارتی اهمیت دمای 1200 جايگاه سانتیگراد هستم. در این مقاله به سوال اشکال اخبار دربین المللی و چگونه عمل می کند، جواب جامع دادیم و موارد بسیار را گزینه بررسی قرار دادیم. در صورتی که پرسشی درباره این این گونه از سنسورها دارید، در بخش نظرات همین پست در سرویس تک تک شما دوستان خوب هستیم. شرکت آروان صنعت هیراد و کمپانی مانیاد صنعت، به عنوان برگزیدگان تولیدکنندگان ترموکوپل در جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند. در این روش کالیبراسیون، از دستگاه dry-block استفاده می گردد.

ترموکوپل چیست؟ کاربرد اشکال ترموکوپل

ترموکوپل های فلزات محجوب عموما از پلاتینیوم و رودیوم (نوع S، R یا این که B) هستند. ترموکوپل از یک سر به شعله و از طرف دیگر به ورودی جریان گاز متصل می شود. در اجاق گاز رومیزی دو شعله خرید المنت استخری ترموکوپل دار یک سر همین سیم ‌ها تا زمانه وجود حرارت و گرما، جریان الکتریکی ساخت می نماید و مسیر خروج گاز را مهم استفاده از انرژی ایجاد شده توسط جریان الکتریکی باز نگه می‌ دارد. همواره ایمنی یکی از از مهمترین نکته ها در استعمال از اسباب و اثاث گازسوز آشپزخانه می باشد.شاخص ترین ابزاری که در همین راستا نقش ایفا میکند ترموکوپل است. دستگاه گاز سوز را در محل خویش قرار دهید و سیستم را روشن کنید. مجله پیروزی بمب هسته ای به چه صورت فعالیت می‌کند؟ دانشمندان اهمیت تحلیل اثرات مواد رادیواکتیو روی بازماندگان بمباران ناکازاکی و هیروشیما دریافتند که همین مواد سبب ساز ایجاد تهوع، آب‌مروارید چشم، ریزش مو و کم‌شدن ساخت خون در بدن می‌شود. مجموعه صنعتی ترموهیتر کیان تولید کننده و عرضه کننده گونه های المنت های صنعتی و ترموکپل می باشد. ترموهیتر کیان با بیش از ۱۶ سال سوابق عمل در این میدان مفتخر به همکاری با تیم های صنعتی بخش اعظمی مانند ، سوله زمزم، پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت مپنا، روش اهن جمهوری اسلامی کشور‌ایران و ...

ترموکوپل چیست و مهمترین کاربردی که در ابزار دقیق دارد

و همینطور رنج دمایی آن مابین 0 تا 1600 مرتبه سانتی گراد قرار دارد. رنج دمایی آنان بین -210 تا 750 سکو سانتی گراد بوده و مهم حساسیتی حدود 50 میکرو ولت می باشند. البته گفتنی هست که همین جور در مقایسه اصلی ترموکوپل گونه K اهمیت طول عمر کوتاه و رنج دمایی کمتری میباشد که برای جوهای اکسید کننده گزینه به کارگیری قرار می گیرد. 1) نخست دمای نقطه ی اتصال سرد یا این که Tcj را مهم استفاده از یک سنسور دمای دیگر ترازو می گیریم. در تکمیل یا این که روش اندازی بخش اعظم پروژه ها فراوان آیتم به کارگیری قرار میگیرد. از نوعی مواد الکترسته که به آن thermocouple میگویند درست شده است. هنگامی که دو فلز که واجب نمی باشد همنوع باشند به یکدیگر متصل شوند ایجاد شده است. ترموکوپل ها در تیپ های متنوعی در بازار عرضه می شوند که هر یک از آن‌ها به جهت کاربرد خاصی گزینه استفاده قرار می گیرند. در ادامه به تحلیل اشکال ترموکوپل های سرامیکی، ترموکوپل میله ای و اشکال تیپ آن‌ها می پردازیم. به شما بزرگواران سفارش می نماییم که حتماً ویدیو تحت را بازدید کنید. ترموکوپل نظیر قطعه ای از لوله های فلزی کوچکتر از نی نوشابه است. این جعبه ای است که خط اصلی گاز وارد آن می شود ، جایی که شما گاز را در کوره روشن می کنید. این تفاوت درجات به جهت مشتریان و مصرف کنندگان به وسیله کد های E,N,J,K,T و… معین می گردند. به جهت مثال ترموکوپل مدل K را اهمیت کد K نام گذاری نموده و کابل رابط آن، کابل افزاینده طول یا جبران ساز BLF ایتالیا تایپ KX است. در رنج های دمایی بسیار بالا، کدها اهمیت حروف دیگری از قبیل R ,S ,B ,C معین می گردند. طرح با ترموکوپل شامل دو سیم فلزی متفاوت هر یک کلیدی خاصیت الکتریکی متعدد در دماهای مختلف است. همین ترموکوپل دارای به کارگیری از فلزات Ni-Cr (کرومل) و Cu-Ni ساخته می شود. این ترموکوپل کلیدی 62 µV/°C بیشترین حساسیت را داراست و می قدرت از آن در کاربردهای خلاء و مواقعی که سنسور در آن حفاظت نشده، به کارگیری کرد. به عبارت دیگر، تا وقتی اختلاف دما در مدار وجود نداشته باشد، افزودن فلزات متفاوت به مدار هیچ تأثیری در ساخت ولتاژ در مدار نخواهد داشت. به تیتر مثال، ممکن است برای یاری به اندازه­گیری فلز سومین مانند هادی­های مسی به مدار بیش تر شود. در واقع، علت استفاده احتمالی از مالتی­مترهای دیجیتال یا سایر اجزای الکتریکی به ملازم ترموکوپل­ها و همینطور لحیم­کاری فلزات در محل اتصال این مسئله است. ارتباط ترموکوپل دارای LabVIEW – الکتروپل فلزات ترموکوپلی به‌طور کلی نسبت به قیمت‌ آنها به دو مجموعه تقسیم می‌شوند؛ ترموکوپل فلز اساس و ترموکوپل فلزات قیمتی. به یک طرف این اتصال، اتصال گرم و به طرف دیگر آن اتصال سرد گفته می‌شود. همانطور که اشاره شد، بسته به مواد گزینه استفاده، ترموکوپل‌ها به جهت محدوده‌های خاصی کالیبره می شوند و تایپ‌های متمایز دارند. اهمیت عرض سلام و احترام خدمت شما خواننده عزیز از اینکه وبسایت من رو به جهت قرائت انتخاب کردید از شما کمال سپاس را دارم. من احمد بنی حسن هستم که افتخار دارم دیتاها مربوط به برق و مقالات مربوط به همین مورد قضیه را از طریق این وبلاگ در اختیار شما سروران گرامی بگذارم. کالا سیم‌ها می‌تواند محدوده‌ی وسیعی از دما‌ها به طور نمونه ۲۷۰-تا ۱۳۷۰ را اندازه بگیرد. پایداری خوب، مقاومت عالی در برابر دماهای بالا (270- تا 1300 درجه سانتی گراد) و اکسیداسیون این ترموکوپل را برای میزان گیری در دماهای بالا و در خلاء جالب کرده است. قابل توجه میباشد که در صورتی که ترموکوپل‌ها به صدق کارگزاشتن شوند، می‌توانند در بازه دمایی گسترده ای کار کنند. جنس همین نوع از ترموکوپل‌ها، فلز آهن و آلیاژ مس- نیکل است. رنج دمایی عملیات این اشکال ترموکوپل نیز میان -۱۸۰ تا ۸۰۰ درجه‌ی سانتیگراد است. این گونه از ترموکوپل‌ها خوب تر میباشد در معرض اکسیداسیون قرار نگیرند. این ترموکوپل‌ها از سیم‌های فلزی کرومل و آلومل ساخته می گردند و در دسته‌ی ترموکوپل ارزان قرار می‌گیرند. به این برهان استفاده‌ی گسترده‌ای از ترموکوپل‌های نوع K می‌شود.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن