با گل آلوورا معجون جوانی را در محل کار یا منزل خود داشته باشید

گل آلوورا راز جوانی ابدی را در دل خود دارد! آلوورا گیاهی درمانی از خانوداه‌ی ساکولنت‌ها با کلی خواص

توسط NEWSMINERAL در 1 خرداد 1401

گل آلوورا راز جوانی ابدی را در دل خود دارد! آلوورا گیاهی درمانی از خانوداه‌ی ساکولنت‌ها با کلی خواص عجیب و غریب میباشد. خواص دارویی گل آلوورا آن را در میان گیاهان درمانی و دارویی، به شهرت رسانده است.

در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی گل آلوورا، خواص بی‌شمار آن، بهترین شرایط رشد این گیاه، تکثیر گیاه آلوورا و انواع مختلف آن که از گیاهان مناسب محل کار یا منزل می‌باشند، با شما عزیزان بحث کنیم. اگر شما هم کنجکاو شده اید، تا با خواص بی شمار صبر زرد آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما بمانید.

گل آلوورا

عکس گل آلوورا

شناسنامه گل آلوورا

آلوورا به نام‌های صبر سقوطری، کریستال بیابان و گیاه بزاق فیل نیز شهرت دارد. از گیاهان بومی جنوب شرقی شبه جزیره عربستان میباشد، که در آب و هوای خشک، نیمه خشک و گرمسیری به خوبی رشد میکند.

با گذشت زمان به مناطقی گرم و خشک مانند: آفریقا، اروپا و آسیا ورود پیدا کرد و امروزه در بسیاری از نواحی جهان وجود دارد.

رویش گل آلوورا از قرن‌ها پیش در کشورهای مختلف همچون ایران و هند مشاهده شده است. گیاه آلوورا، گیاهی دارویی و زینتی از سرده سگل‌ها، راسته‌ی مارچوبه سانان است. گل آلوورا برگ‌های سبز رنگ، گوشتی و ضخیم دارد.

حاشیه‌ی این برگ‌های دندانه‌های با لبه‌های تیز همرنگ با خود گیاه رشد می‌کنند. به گونه‌ای می‌توان گفت که این دندانه‌ها برای حفاظت از گیاه مانند یک سپر هستند.

 اکثر گونه‌های آلووار ساقه ندارند و فقط تعداد اندکی از آنها ساقه بسیار کوتاهی دارند. گل‌های کاسبرگ دار این گیاه که ارتفاعی تقریبا 90 سانتی دارند، در فصل تابستان میرویند. در میان برگ‌های بلند آلوورا ژل بی رنگ وجود دارد،

پرورش گل آلوورا

پرورش گل آلوورا

که اکثر خواص درمانی این گیاه را در برگرفته است و طیف کاربردی کریستال بیابان را بسیار گسترده نموده است. در برگ‌های آلوورا امولسیونی از مایعی زرد رنگ به نام لاتکس وجود دارد. که از آن در تولید داروهای ضد یبوست استفاده می‌شود.

خواص بیشمار گیاه شَب‌یار

گل آلوورا دارای خواص فراوانی برای سلامتی است. ژلاتین موجود در این گیاه به دلیل خاصیت لایه برداری فوق العاده‌ای که دارد، برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

 برای رفع جای سوختگی در بدن، رفع جوش، آکنه، لکه و درمان زخم‌ها از ژل آلوورا استفاده میشود. همچنین از این ژل برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن استفاده می‌شود. شما میتوانید به طور مستقیم از ژل آلوورا در خانه استفاده کنید،یا از محصولات آرایشی بهداشتی که حاوی گل آلوورا میباشد، برای حفظ و بهبود سلامتی پوست و موی خود استفاده کنید.

گل شب‌یار

گلدان گیاه آلوورا

آلوورا به دلیل تولید حجم بالایی از نیتریک اکسید که توسط ماکروفاژهای موجود در ژل آن به وجود می‌آیند، برای درمان انواع سرطان‌ها به کار گرفته می‌شود. از دیگر خواص آلوورا می‌توان به درمان دیابت، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان یبوست، و دفع سنگ کلیه اشاره نمود.

بهترین شرایط رشد آلوورا

گل آلوورا مانند دیگر گیاهان برای رشد و نمو به مقدار معینی نور طبیعی نیاز دارد. این گیاه زیبا برای رویش حداکثری خود، به مقدار زیادی نور خورشید نیاز دارد. اما تابش نور خورشید بر روی برگ‌های آلوورا نباید به صورت مستقیم و برای مدت زمان طولانی باشد.

چرا که نور مستقیم باعث زرد شدن رنگ برگ‌های گیاه و همچنین سوختن نوک آن‌ها‌ میشود. البته توجه کنید، که تابیدن نور کم نیز از رشد برگ‌های جلوگیری کرده و باعث کدر شدن آن‌ها خواهد شد.

مساعد ترین دما برای نمو صبر زرد، 17 تا 25 درجه سانتی گراد است. دمای پایین یا دمای بالا با این نوع گیاه بدون ساقه سازگاری ندارد.

گیاه بزاق فیل

نگهداری این گیاه هم در باغچه و هم در گلدان امکان پذیر است. این موضوع بسته به سلیقه شما دارد. اما به نوع خاک مورد استفاده برای کاشت گیاه آلوورا توجه داشته باشید. خاکی که زهکشی آن مناسب و عالی است، بهترین نوع برای کاشت این گیاه سر زنده میباشد.

چرا که با رفع کامل رطوبت از پوسیدگی ریشههای گیاه جلوگیری میکند. البته وجود مقدار زیادی خاک برگ و شن در این خاک، شرایط بهتری را برای رشد آلوورا فراهم میآورد.

 

آبیاری گل آلوورا مانند کاکتوس است. این گیاه به حجم کمی از آب برای حداکثر رویش برگ‌هایش نیاز دارد. با این وجود ضرورتی ندارد، مرتب گیاه را آبیاری کنید. زمانی که متوجه خشک شدن کامل خاک گلدان آلوورا شدید، به آرامی مقدار مناسبی آب درون گلدان بریزید.

گیاه آلوورا محیط خشک را به محیط مرطوب ترجیح میدهد، پس مراقب باشید با آبیاری بیش از حد، به ریشه‌‌ی گیاه آسیب نرسانید. اما اگر متوجه شدید که برگ‌های آلوورا نازک و لوله‌ای شکل شدند، به این معنا است، که گیاه به آب و رطوبت بیشتری نیاز دارد.

گل آلوورا

از عصاره داخل آلوورا برای جوان سازی پوست استفاده میکنند

از دیگر نکات الزامی برای پرورش گل آلوورا، کود دهی و تعویض به موقع گلدان‌های حاوی گیاه صبرا است. بهره گیری از کودهای رقیق یا نیمه رقیق با نسبت‌های 10-40-10به تقویت آن کمک می‌کند. پی اچ این کودها باید خنثی باشد، چرا که اسیدی یا قلیایی بودن آن باعث از بین بردن ریشههای آلوورا میشود.

با شروع فصل بهار تا انتهای شهریور ماه می‌توانید به آلوورا کود دهید. اگر خاک آن از کیفیت خوبی برخوردار نبود، این کار را در اول هر ماه یکبار انجام دهید. ولی اگر خاک نامرغوبی برای گیاه انتخاب کرده‌اید، با فاصله‌ی زمانی دوماه گیاه آلوورا را با مقدار کمی کود نیمه رقیق تقویت کنید.

با تمامی این تفاسیر می‌توانید با مراقبت صحیح و درست از گیاه آلوورا خود، یک گیاه زیبا و خیره کننده برای محل کار یا منزل خود به ارمغان بیاورید.

تکثیر گل آلوورا

برای تکثیر این گیاه باید از پاجوش‌ و برگ‌های جوان و تازه‌ی آن استفاده کرد. برای تکثیر آلوورا از طریق پاجوش باید ابتدا به آرامی آن‌ها را از گیاه مادر جدا کرد و بعد از تمیز نمودن محل جدا شده، آن را در گلدانی حاوی مخلوطی از خاک مفید و مرغوب بکارید.

گلدان آلوورا را در محیطی با نور و دمای متعادل قرار دهید. تا پاجوش‌ها رشد کرده و کم کم به گیاهی بالغ تبدیل شوند.

تکثیر گیاه آلوورا

تکثیر و پرورش گیاه آلوورا

گونه‌های متنوع و چشم‌نواز آلوورا

تعداد گونه‌های آلوورا انگشت شمار میباشد، اما همین تعداد اندک، ظاهری جذاب و خاصی دارند. قیمت آلوورا بر اساس نوع آن تعیین می‌شود.

اما با در نظر داشتن خواص درمانی عالی که دارد، از رنج قیمتی خوبی برخوردار میباشد.

در جدول زیر با انواع گل آلوورا آشنا خواهیم شد و چند نوع از آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

انواع گل آلوورا مناسب محل کار یا منزل

آلوورا خالدار

آلوورا کوتوله

آلوورا توری

آلوورا قلوه سنگ

آلوورا کامرونی قرمز

آلوورا صابونی

دندانه طلایی

آلوورا آفریقایی

 

1)     آلوورا خالدار:

 در صورتی که نور کافی دریافت کند، در فصل بهار گلهای زرد سنبلی شکل می‌دهد.

آلوورا خالدار

2)     آلوورا توری:

      با برگ‌های تزیین شده با نقاط سفید رنگ آبدار در مقابل سرما و گرما بیش از حد نرمال، پایدار نخواهد بود.

آلوورا توری

3)     آلوورا کوتوله:

          برگ‌های بسیار کوتاهی دارد که با دندانه‌های سفید رنگ دور تا دور آن پوشیده شده است.

آلوورا کوتوله

4)     آلوورا قلوه سنگ:

     زیباترین گونه‌ی گل آلوورا است. رنگ برگ‌های این نوع صورتی و گاه قرمز میباشد.

انواع دیگر گیاه آلوورا شامل، آلوورا کامرونی قرمز رنگ، آلوورا صابونی، دندانه طلائی، آفریقایی و آلوورا آلبی فلورا میباشند.

 آلوورا قلوه سنگ

جمع‌بندی

گل آلوورا یکی از زیبا ترین گیاهان مناسب محل کار یا منزل است. نیازمند به نور بالایی است اما باید این طرز تابش به صورت غیر مستقیم باشد چون باعث زرد شدن برگ های این گیاه زیبا میشود.

ما در این مقاله درباره‌ی گل آلوورا، خواص بی‌شمار آن، بهترین شرایط رشد گل آلوورا، تکثیر و انواع زیبا و متنوع آن صحبت کردیم.

در این مطلب سعی کردیم تمام جزئیات گل آلوورا را برای شما شرح دهیم. شما نیز می‌توانید با به اشتراک گذاشتن این مقاله به دیگر دوست داران گل شب‌یار کمک کنید.

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن