اسید سولفوریک

اسید سولفوریک چیست و چه کاربردی دارد.   اسید سولفوریک یک ماده شیمیایی صنعتی مهم است که در فرآیندهای تول

توسط NEWSMINERAL در 17 مرداد 1401

اسید سولفوریک چیست و چه کاربردی دارد.

 

اسید سولفوریک یک ماده شیمیایی صنعتی مهم است که در فرآیندهای تولید بسیاری از کالاها در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شود. این ماده در صنعت خمیر و کاغذ برای تولید دی اکسید کلر، تقسیم روغن بلند و تنظیم pH استفاده می شود. سالانه بیش از یک میلیون تن از این اسید تنها در انگلستان ساخته می شود و 40 میلیون تن دیگر نیز در ایالات متحده تولید می شود. تولید سالانه آن در سراسر جهان حدود 180 میلیون تن است.

 

اسید سولفوریک یک مایع بسیار اسیدی و روغنی است که ممکن است از نظر ظاهری شفاف تا کدر باشد. اسید سولفوریک غلیظ هم به عنوان یک عامل اکسید کننده و هم به عنوان عامل خشک کننده عمل می کنداسید نام بده شده در انواع مختلفی در دسترس است از درجه الکترولیت (33 درصد وزنی) برای باتری ها تا 93 درصد وزنی (66 درجه Baume)، 98 درصد وزنی و 20-22 درصد وزنی اولئوم دوددار حاوی بیش از حد تری اکسید گوگرد محلول. درجه ای که اغلب حمل می شود 93 درصد وزن است.

 

در محیط زیست، آن اسید جزء تشکیل دهنده باران اسیدی است، زیرا در اثر اکسیداسیون اتمسفر دی اکسید گوگرد در حضور آب تشکیل می شود. دی اکسید گوگرد اتمسفر از احتراق سوخت های فسیلی حاوی گوگرد مانند زغال سنگ و نفت تولید می شود.

 

اسید سولفوریک زمانی به روغن ویتریول معروف بود که توسط کیمیاگر عرب قرن هشتم جابر بن حیان ابداع شد. این ماده توسط در دهه 1600 با تقطیر مخرب ویتریول سبز (سولفات آهن) و سوزاندن گوگرد تهیه شد. سوزاندن گوگرد با نمک (نیترات پتاسیم) برای اولین بار در قرن هفدهم برای تهیه این اسید استفاده شد.

 

در اواسط قرن هفدهم، جان روباک فرآیند محفظه سرب را اختراع کرد که از اکسیدهای نیتروژن به عنوان اکسیدان استفاده می کرد. فرآیند تماس، که در آن اکسیداسیون دی اکسید گوگرد به تری اکسید گوگرد توسط اکسیژن (هوا) روی یک کاتالیزور انجام می شود، در ابتدا در حدود سال 1830 توسط Peregrine Phillips در انگلستان توسعه یافت.

 

در تولید اختیاری، استخراج گوگرد یا مواد معدنی گوگرددار (پیریت) تنها هدف است که بر اساس استخراج داوطلبانه ذخایر گسسته برای دستیابی به حداکثر بازیابی اقتصادی مهم است. در تولید غیر اختیاری، گوگرد یا اسید سولفوریک به عنوان یک محصول جانبی غیرارادی بازیافت می شود که مقدار آن منوط به تقاضا برای محصول اولیه به تنهایی است.

 

به عنوان یک ترکیب شیمیایی بسیار مهم، اسید سولفوریک در فرآیند تولید تعدادی از مواد شیمیایی شناخته شده از جمله اسید کلریدریک، اسید نیتریک، اسید فسفریک و بسیاری دیگر از مواد شیمیایی صنعتی استفاده می شود.

 

پالایش نفت

فرآیند پالایش نفت خام مستلزم استفاده از اسید به عنوان کاتالیزور است و اغلب برای این منظور از اسید یاد شده استفاده می شود. این در واحد آلکیلاسیون SAAU استفاده می شود.

 

فرآوری فلزات

ترشی،  اصطلاحی است که برای توصیف پردازش فلزات برای حذف ناخالصی ها، زنگ زدگی یا رسوب از سطح، مانند فولادسازی استفاده می شود. امروزه استفاده از اسید سولفوریک برای این منظور اندکی کاهش یافته است زیرا صنعت در حال حاضر به استفاده از اسید کلریدریک تمایل دارد. اگرچه اسید کلریدریک گرانتر از آن است، اما سریعتر نتیجه می دهد و از دست دادن فلز پایه در طول فرآیند ترشی به حداقل می رسد.

 

ساخت ریون

ریون منسوجات از الیاف سلولزی مشتق شده از چوب ساخته شده است. اینها در محلول مس تترا آمین (II) حل می شوند تا مایع غلیظ آبی تولید شود که سپس به ماده یاد شده  تزریق می شود تا الیاف ریون را تشکیل دهد. ریون به عنوان یک منسوجات نیمه مصنوعی خوب در نظر گرفته می شود و می تواند با ابریشم برای پارچه و درخشندگی رقابت کند. در واقع، گاهی اوقات از آن به عنوان "ابریشم هنری" یاد می شود. به راحتی رنگ می شود و پارچه نرم، خنک و صاف است. با این حال، بر خلاف ابریشم، ریون حرارت بدن را عایق نمی کند، بنابراین برای استفاده در کشورهای مرطوب و گرم بسیار مناسب است.

 

ساخت باتری های سرب اسیدی

باتری های نوع سرب اسیدی با واحد مهر و موم شده در صنعت خودروسازی برای خودروها و کامیون ها استفاده می شود. باتری های سرب اسیدی با واحد مهر و موم شده در سال 1859 توسط کارخانه گاستون فرانسوی اختراع شد. اسید سولفوریک به شکل رقیق استفاده می شود تا به عنوان یک الکترولیت عمل کند تا جریان الکترون ها بین صفحات در باتری جریان یابد. اسید مورد نظر که در این روش استفاده می شود معمولاً اسید باتری نامیده می شود. با توجه به سازنده باتری می تواند از نظر قدرت متفاوت باشد اما به طور کلی بین 28 تا 32 درصد یا بین 4.2 تا 5 مولار است.

 

برداشت سیب زمینی

کشاورزان سیب زمینی از پیمانکاران متخصص استفاده می کنند تا مزارع سیب زمینی خود را قبل از برداشت سمپاشی کنند تا در طی یک یا دو روز رویه سبز از بین رفته و سیاه شود. این به خشک شدن ساقه کمک می کند و از گره خوردن آنها در تجهیزات برداشت جلوگیری می کند. روش معمول سمپاشی رویه سیب زمینی با محلول اسید سولفوریک است.

 

ساخت داروها

 

داروهای شیمی درمانی برای درمان انواع سرطان استفاده می شود. سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های طبیعی به آسیب DNA حساس‌تر هستند، بنابراین در شیمی‌درمانی، سلول‌های سرطانی با آسیب رساندن به DNA خود از بین می‌روند. این فرآیند به عنوان آلکیلاسیون DNA شناخته می شود و از نوعی دارو به نام عوامل ضد نئوپلاستیک آلکیله کننده استفاده می شود. اسیدی که در رابطه با آن صحبت شد در فرآیند تولید این گونه داروها استفاده می شود

منبع: 

https://digishimi.com/index.aspx?Product=%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C%DA%A9

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن