تیونینگ خودرو اموزش
آموزش تیونینگ خودرو ️فنی حرفه ای️100% تضمینی
چسبندگی ضعیف لاستیک، یعنی چسبندگی ناکافی در جاده، می تواند عواقب کشنده ای داشته باشد. علاوه بر این، به عنوان یک قاعده، تمام لاستیک های روی خودرو باید یک اندازه باشند. وقتی صحبت از طراحی لاستیک به میان می آید، نوارهای لاستیک خود چسب بر ظاهر رینگ تاکید می کنند. نام سازنده لاستیک همیشه نباید روی لاستیک باشد - نام راننده یا باشگاه تیونینگ نیز محبوب است. ستاره| سرویس خودرور – پیشینهی تیونیگ را میتوان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل جستجو کرد.
مجتمع فنی تهران پایتخت، به عنوان یکی از مراکز معتبر و با تجربه در این حوزه، سابقهای طولانی در تغییرات ظاهری و فنی خودروها دارد. اگر شما نیز به دنبال مراجعه یا دریافت مشاوره رایگان هستید، میتوانید با این مجموعه تماس بگیرید و از خدمات مشاورهای رایگان آنها بهرهمند شوید. یکی از نخستین مراحل برای بهبود و ارتقاء عملکرد خودرو، تقویت موتور آن است. در روش اول که نیازمند تخصص و مهارت یک کارشناس است، تغییراتی اساسی و دقیق در موتور ایجاد میشود تا توانایی آن به طور قابل توجهی افزایش یابد. از سوی دیگر، روش دوم به سادگی قابل انجام توسط هر کسی است؛ در این روش، تنها با تعویض برخی قطعات و جایگزینی آنها با نمونههای اسپرتتر، میتوان به بهبود عملکرد موتور دست یافت. در پایان، شرکت در دوره آموزشی تیونینگ خودرو مجتمع فنی تهران پایتخت نه تنها فرصتی برای یادگیری تکنیکهای جدید است، بلکه قدمی مؤثر در جهت ورود به یک صنعت پررونق و جذاب به شمار میآید.
این سیستم که سوپرشارژ نیز گفته میشود میتواند عملکرد و قدرت و گشتاور موتور شما را به 50 درصد افزایش دهد که این مقدار بسیار چشمگیر است. یکی از موارد مهم و اثر گذار در احتراق صحیح و درست موتور، ورود و حضور اکسیژن و در واقع هوای سالم به داخل موتور میباشد که به این منظور از فیلترهای هوا استفاده میشود. این هوای لازم برای احتراق در موتور میبایست قبل از ورود از هر گونه غبار، آلودگی و ناخالصی تمیز گردد. معمولا اکثر خودروهای موجود در ایران، به جز چندین مدل محدود دارای جلو پنجره کوچک و محدودی هستند در صورتی که خود جلو پنجره بزرگ، به تنهایی میتواند نماد قدرت خودرو باشد. سیستم پخش هر خودرویی متصل به چندین قطعات جانبی میباشد که در تیون کردن این بخش ممکن است بخشی از این قطعات تقویت و بخشی کلا اضافه و یا تعویض گردند.
در خودروهای اسپرت، تلاش میشود تا جریان هوای خروجی از موتور به بهترین شکل ممکن و با کمترین انحنا طراحی شود. اما بسیار مهم است که این کار بر اساس اصول دقیق انجام شود؛ چراکه در غیر این صورت ممکن است نتیجهای معکوس به همراه داشته باشد و به خودرو آسیب برساند. هر کدام از این انواع تیونینگ ممکن است به تناسب و سلیقهی خودرو صاحب آن اعمال شود، با هدف بهبود کارایی، ظاهر و استایل خودرو. انجام تیونینگ با احتیاط و با رعایت قوانین و مقررات محلی مربوطه بسیار مهم است تا از ایمنی و عملکرد خودرو اطمینان حاصل شود. برای خودروی شاهین به دلیل عرضه کم و محدودیت پیشرانه تا کنون لوازم افتر مارکت زیادی تولید نشده است و از طرفی این پیشرانه خیلی پتانسیل تقویت را ندارد. شمع سوزنی مخصوص موتورهای توربو و وایر اسپرت و داون پایپ (در صورت تولید) را ما پیشنهاد می کنیم.
اهمیت تیونینگ در بهبود کارایی و افزایش طول عمر خودرو نیز قابل توجه است. علاوه بر این، با تیونینگ خودرو، افراد میتوانند وسیله نقلیه خود را به نمادی از شخصیت و سبک زندگیشان تبدیل کنند. سلسله مراتب انجام تیونینگ مثل چرخ دندهها به هم مرتبط هستند و در نهایت خودرویی با عملکرد بهتری را بوجود میآورد. به طور مثال پس از تقویت قدرت موتور و شتاب باید سیستم ترمز نیز ارتقا یابد. مثلا اگر شما موتور خودرو را تا حد امکان ارتقا دهید اما توجهی به تقویت سیستم ترمز نداشته باشید قطعا با خطرات جبران ناپذیری روبرو خواهید شد.
هزینه این دوره آموزشی با توجه به امکانات و محتوای آموزشی ارائه شده، معقول و مناسب است و به علاقهمندان این امکان را میدهد تا با سرمایهگذاری در آموزش، به دنیای تیونینگ خودرو وارد شوند. تکنسینهای هنرکده علی مومنی عمل تیونینگ خودروی شما را به صورت کاملا حرفهای انجام میدهند. به دلیل اینکه قطعات طراحی شده توسط صاحبان ماشین و یا تیونرها از استاندارد لازم برخوردار نبود و هیچ نظارتی روی آنها صورت نمیگرفت گاها باعث ایجاد خطرات زیادی میشد. پس برای حفظ جان سرنشین خودرو و ایمنی بیشتر، این کار توسط مهندسان متخصص پیگیری شد. در موارد دیگر میتوان با ایجاد دوگانگی میان رنگهای سقف و بدنه خودرو به زیباسازی آن کمک کرد. اینکار میتواند با استفاده از برچسبهای مخصوص و یا تغییر رنگ خودرو یا بدنه صورت بگیرد.
این پیچ و تاب در اگزوز معمولا به خاطر کاهش میزان صدای خروجی از اتومبیل می باشد. اما همین پیچ و خم زیاد باعث می شود تا هوای خروجی از موتور نتواند با شتاب مناسب از اگزوز خارج شود و در برخی مواقع حتی برگشت به خود موتور. بله، اگر تمایل داشته باشید کلاس های تیونینگ خودرو را در مدت کوتاه تری پشت سر بگذارید، می توانید در دوره های فشرده یک و دو هفته ای شرکت کنید. اما با ایجاد تغییرات باید همواره به ایمنی سرنشینان توجه داشت و نباید با حذف موارد ایمنی باعث به خطر انداختن جان کسی شد. اگر قطعه ای با گواهینامه ABE تحویل داده شود، مدل های خودرویی که ممکن است قطعه روی آن ها نیز نصب شود، فهرست می شود. اما در خودروهای امروزی، دود مسیر نسبتا طولانی و پر پیج و خمی را طی میکند که صدا به نحوی در آن خفه میشود اما اگر این پیچ و خم بیش از حد باشد ممکن است موجب برگشت دود به داخل و موجب خفه شدن موتور و کاهش قدرت موتور شود.
شاید شنیده باشید که طرف ماشینش را اسپرت کرده یا فلان قطعه را ارتقا داده، به این اعمال در اصطلاح تیونینگ میگوییم. به طور کلی تیونینگ خودرو به معنای تغییر و بهبود عملکرد یا ظاهر خودرو است. این تغییرات ممکن است شامل افزایش قدرت موتور، بهبود دینامیک رانندگی، تغییر در ظاهر خودرو، نصب تجهیزات الکترونیکی یا هر تغییر دیگری باشد که به بهبود عملکرد یا ظاهر خودرو کمک کند. در خودروهای استاندارد، مسیر خروجی هوا از اگزوز به گونهای طراحی شده که پیچیدگیهای زیادی دارد، این کار به منظور کاهش صدای گازهای خروجی انجام میشود. اما این طراحی میتواند مانع از خروج بهینه و سریع هوای موتور شود و در برخی موارد، موجب برگشت جریان هوا میگردد. با ثبتنام در این دوره، گام مهمی در مسیر تبدیل شدن به یک تیونر حرفهای بردارید.
این مقاله جذاب برای آشنایی شما با تیونینگ ماشین میباشد.تا پایان با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین نو همراه باشید. قبل از شرکت در دوره آموزشی تیونینگ خودرو، بهتر است شرکت کننده دانش و تجربه اولیه مکانیکی و الکترونیکی و تمایل به یادگیری و پیشرفت در این زمینه را داشته باشد. این اصلاحات معمولاً برای بهبود ظاهر خودرو، افزایش کیفیت و سلامت عملکرد پنجرهها، و یا تطبیق آنها با استایل خودرو و سلیقه صاحبان انجام میشود. همچنین، بعضی از تغییرات ممکن است به عنوان بخشی از فعالیتهای تیونینگ به منظور بهبود کلی ظاهر و کارایی خودرو انجام شود. انتخاب بهترین روش تیونینگ موتور به عوامل مختلفی مانند نوع خودرو، بودجه، سبک رانندگی و هدف شما بستگی دارد. اگر به دنبال افزایش قدرت و گشتاور با مصرف سوخت کمتر هستید، توربوشارژ گزینه مناسبی است.
انواع تیونینگ خودرو متنوع هستند و به طبقهبندیهای مختلفی تقسیم میشوند که موارد زیر را در بر خواهند گرفت. این تغییرات بسته به نیاز و سلیقه صاحب خودرو انجام میشود و میتواند به تغییر کلیت ظاهر خودرو و همچنین بهبود کارایی و استحکام دربها کمک کند. این اصلاحات معمولاً به دلیل تمرکز بر ظاهر خودرو و افزایش جذابیت آن، انجام میشود و در برخی موارد ممکن است بر روی عملکرد خودرو نیز تأثیر بگذارد که شامل کاهش وزن یا بهبود استحکام ساختاری خواهد بود. تیونینگ ECU میتواند به بهبود عملکرد خودرو کمک کند، اما باید با دقت و توسط افراد متخصص انجام شود. قبل از تصمیمگیری برای تیونینگ ECU، باید مزایا و معایب آن را به دقت بررسی کرده و با یک تیونر متخصص مشورت کنید. تیونینگ خودرو میتواند یک تجربه هیجانانگیز و لذتبخش باشد، اما باید با دقت و برنامهریزی انجام شود.
یکی از مهم ترین قطعات خودروهای امروز کامپیوتر خودرو می باشد که تقریبا تمامی رفتارها و حرکات اتومبیل را کنترل می کند. اگر قصد دارید خودرو خود را تیونینگ کنید این چیپ را با یک نمونه اسپرت تعویض کنید. در این حالت زمانی که به قدرت و سرعت بالاتری نیاز دارید، این میزان قدرت را با باز کردن دریچه های هوا و افزایش میزان پاشش سوخت در انزکتور تامین می کند. این کار حتما باید توسط یک متخصص مانند اتوبیرنگ علی مومنی صورت پذیرد. تیونینگ خودرو، به مجموعهای از تغییرات گفته میشود که با هدف بهبود عملکرد، ظاهر یا ویژگیهای دیگر خودرو انجام میشود. این تغییرات میتوانند شامل تقویت موتور، تغییر در سیستم تعلیق، بهبود سیستمهای صوتی و حتی ارتقای طراحی داخلی و خارجی باشند.
درآمد حاصل از فعالیت های تیونینگ خودرو را می توان از منابع مختلفی به دست آورد. تیونینگ به معنی اصلاحات صورت گرفته در یک خودرو به منظور بهینهسازی آن خواهد بود. معمولاً تیونینگ شامل افزایش قدرت پیشرانه و بهبود عملکرد کلی خودرو خواهد بود هرچند تغییراتی نیز در سیستم تعلیق صورت میگیرد تا هندلینگ آن بهتر شود. البته برخی تیونرها به دنبال کاهش مصرف سوخت یا حتی عملکرد نرمتر خودرو هستند. در کل هدف از تیون کردن خودرو بهبود عملکرد کلی آن در پاسخ به درخواستهای مالک است.
بنابراین، یکی از راههای موثر در تیونینگ موتور، کاهش وزن خودرو است. به عنوان مثال، میتوان از رینگهای آلومینیومی سبک به جای رینگهای آهنی استفاده کرد، یا سیستم ترمز را از کاسهای به دیسکی سوراخدار تغییر داد. همچنین، خالی کردن فضای صندوق عقب از وسایل اضافی میتواند به کم کردن وزن خودرو کمک کند. بهینه سازی عملکرد خودرو را به صورت کلی تیونینگ کردن خودرو مینامند. تیونینگ کردن میتواند شامل تغییرات سخت افزاری در اجزا الکترونیکی، الکترونیکی و مکانیکی سیستمهای مختلف باشدبا توجه به موارد ذکر شده دوره ریمپ و آموزش تیونینگ خودرو میتواند گزینه مناسبی برای آینده شغلی درنظر گرفته شود.
این تغییرات بسته به نیاز و سلیقه صاحب خودرو میتواند متنوع باشد و به صورت کلی بر ظاهر و کارایی خودرو تأثیرگذار باشد. تیونینگ تایرها و رینگها علاوه بر بهبود ظاهر و استایل خودرو، میتواند به بهبود عملکرد و کارایی خودرو نیز کمک کند، به خصوص در مواردی که انتخاب تایر و رینگ مناسبی با استحکام و کیفیت بالا صورت گیرد. این تغییرات معمولاً به منظور تطابق با سلیقه صاحب و ارتقاء استایل خودرو انجام میشود. در واقع هر چقدر کمک فنرهای یک اتومبیل سختتر طراحی شوند، وزن دینامیکی آن اتومبیل بهبود خواهد یافت و این امر در سیستم تعلیق خودرو نیز جنبههای مثبت خود را به نمایش خواهد گذاشت. از سوی دیگر، کوتاه طراحی شدن کمک فنرها موجبات خشکی هرچه بیشتر سیستم تعلیق خودرو را فراهم میکند.
این به این دلیل است که آنها برای راحتی در کارخانه طراحی شده اند و به دلیل استرس بیشتر سریعتر از حد مطلوب فرسوده می شوند. از نظر فنی پیچیده ترین و همچنین بهترین راه برای پایین آوردن خودرو، استفاده از سیستم تعلیق کویل اور است که به عنوان تعلیق پیچی نیز شناخته می شود. کمک فنرها یا صفحات فنری دارای رزوه ای هستند که تیونرها می توانند از آن برای تنظیم دقیق پایین آمدن استفاده کنند. بسیاری از کویل اورها نیز امکان تنظیم فردی نیروهای میرایی را فراهم می کنند. یک چرخ کوچک روی هر کمک فنر میتواند برای تنظیم منحنیها یا ویژگیهای سختی مختلف از نرم تا محکم استفاده شود که به شدت بر رانندگی تأثیر میگذارد. به این ترتیب، رانندگانی که در دینامیک رانندگی با تجربه هستند، می توانند تنظیمات شخصی خود را تنظیم کنند.
در مواردی گاها این دوگانگی رنگها در تولید ماشینهایی مانند دوج چلنجر به صورت پیش فرض وجود داشته است. تغیر و تعویض سیستم ترمز کاسهای به سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار یکی دیگر از مواردی هست که میتواند وزن خودرو را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. از جمله قطعات تعویضی که یکی از مهمترین عضو قابل تعویض برای رسیدن به وزن ایده آل میباشد، تعویض رینگهای فلزی با رینگ آلومینیومی میباشد. رینگ آلومینیومی در واقع به دلیل متریال و جنس تولید شده خود، از رینگهای فلزی بسیار سبک تر هستند و این تعویض میتواند در شتاب و سرعت اولیه تاثیر به سزایی داشته باشد. سر اگزوز بیشتر حالتی ظاهری تا کاربردی بودن آن دارد و در مواردی سر اگزوز میتواند به تغیر صدای خودرو نیز کمک کند.
پس از اتمام دوره تیونینگ خودرو، کارآموزان میتواند با کمک نرمافزارها و سختافزارهای موردنیاز، اطلاعات ضروری را از ایسیوهای مختلف استخراج و سپس بر اساس ضرورت و رعایت استانداردهای لازم تغییرات موردنظر را در آنها انجام دهد. همانطور که در بخش تیونینگ خودرو اشاره کرده ایم یکی از مراحل تیونینگ خودرو مربوط به مشخصات فنی خودرو می باشد که در آن موتور خودرو تقویت می شود. در حقیقت این مرحله به معنی افزایش توان و قدرت موتور همراه با بالا بردن زیبایی ظاهری خودرو می باشد. به این ترتیب اگر به تیونینگ خودرو علاقه مند هستید و می خواهید به تقویت موتور خودرو خود بپردازید دراین بخش با آموزش تیونینگ موتور خودرو با ما همراه باشید. این دوره آموزشی به منظور آموزش تکنیکها و روشهای بهینهسازی و سفارشیسازی خودروها طراحی شده است. شرکتکنندگان در این دوره با مباحثی نظیر بهبود عملکرد موتور، ارتقاء سیستم تعلیق، تغییرات ظاهری و داخلی خودرو، و همچنین تکنیکهای کاهش وزن آشنا خواهند شد.
کاتالیست وظیفه تصفیه گازهای خروجی از موتور را بر عهده دارد و نقش مهمی در کاهش شتاب خودرو ایفا میکند. اما اگر شما قصد دارید خودروی خود را در شرایط شهری و روزمره استفاده کنید، بهتر است به جای حذف کاتالیست، از یک کاتالیست نو و تمیز بهره ببرید. اگر قصد دارید خودرو خود را تیونینگ کنید، بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید و از قطعات با کیفیت استفاده نمایید. تیونینگ نه تنها میتواند تجربه رانندگی شما را بهبود بخشد، بلکه خودروی شما را به یک شاهکار فنی و شخصیسازیشده تبدیل میکند. با این حال، در انتخاب تغییرات مورد نظر و بودجهگذاری دقت کافی را داشته باشید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
معمولاً تیونرهای حرفهای در هر دو بخش فعالیت دارند هرچند عمده تمرکز خود را روی افزایش قدرت و شتاب خودروها میگذارند. با شرکت در دورههای آموزشی این مجتمع، شما میتوانید به یک تیونر حرفهای تبدیل شوید و خودتان بتوانید تغییرات لازم را بر روی خودروهای خود اعمال کنید. به همین دلیل، آموزش تیونینگ خودرو مجتمع فنی تهران پایتخت را به تمامی علاقهمندان به این حوزه توصیه میکنیم. در نظر داشته باشید یکی از مهم ترین مسائل در مورد تیونینگ موتور خودرو این است که در این زمینه دارای تجربه کاری باشید چرا که کوچکترین اشتباهی در تیونینگ موتور خودرو باعث می شود جان راننده به خطر بیفتد. بنابراین اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید بهتر است به یک مرکز معتبر برای تیونینگ موتور خودرو خود مراجعه کنید.
تیونرها بخشهای مختلفی از خودروها را میتوانند تیونینگ کنند که از جمله آنها میتوان به چراغها، دربها، رکابها و… اشاره کرد. برخی افراد اعتقاد دارند ظاهر استاندارد خودروها زیباتر از نمونههای تیون شده است اما برخی دیگر مخالف هستند. هرچند برخی پروژههای تیونینگ خودرو وجود دارند که واقعاً فراتر از نمونه فابریک کارخانه ظاهر میشوند. گاهی اوقات مالک خودرویی دوست دارد سقف فلزی خودرو را با نمونهای قابل باز شدن تعویض نماید. برخی شرکتهای تیونینگ توانایی انجام چنین کاری را دارند و میتوانند سقف استاندارد را جدا نموده و نمونهای تاشو و بازشونده را نصب کنند.
به طوری که خودروهای تیونینگ شده از سایر خودروهای مشابه و هم سطح خود متفاوت بنظر برسد. تیونینگ خودرو را به طور خلاصه میتوان به عنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد. در واقع هنگامی که از تیونینگ یک خودرو صحبت میکنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخشهای آن خودرو است. به گونهای که در پایان کار خودروی مورد نظر به خودروی جدیدی تبدیل میشود. هرچه وزن خودرو شما بیشتر باشد در نتیجه قدرت بیشتری برای جابجا کردن آن نیاز است. استفاده از رینگ های آلومینویمی سبک به جای رینگ های آهنی و یا تغییر سیستم ترمز کاسه به دیسکی سوراخ دار و برداشتن لوازم صندوق عقب از مواردی است که برای کاهش وزن خودرو انجام می گردد.
از این گذشته، کمک فنرهای استاندارد معمولاً برای سفرهای کوتاهتر بهار و نرخ فنرهای سختتر فنرهای ورزشی طراحی نشدهاند. به همین دلیل است که سیستم تعلیق اسپرت از سازندگان ممتاز مانند BILSTEIN همیشه از فنرهای ورزشی کوتاهتر با کمک فنرهای اسپرت همسان تشکیل شده است. به عنوان مثال کمک فنر BILSTEIN B8 ما به طور ویژه برای استفاده با فنرهای پایین آورنده طراحی شده است. جلوپنجره قطعهای در بخش جلوی خودروست که علاوه بر زیبایی باعث افزایش ورود هوا به محفظه پیشرانه و خنک کردن آن میشود. گاهی اوقات تیونرها از قطعهای جدیدتر و زیباتر استفاده میکنند و در اغلب موارد نیز جنس فیبر کربنی با رنگ تیره را برای جلوپنجره انتخاب میکنند تا خودرو ظاهر گیراتر و جذابتری پیدا کند.
زیرا اگر سیستم نصب شده بیش از حد بلند باشد، پلیس ممکن است این را به عنوان آلودگی صوتی تعبیر کند. با این وجود، ممکن است استفاده از بلندگوهای مخصوص خودرو با ساب ووفر برای فرکانسهای بیس توصیه شود. این عناصر همراه با یک به اصطلاح کراس اوور، صدایی غنی را با وجود سر و صدای معمول رانندگی تضمین می کنند. تثبیت کننده یک فنر فولادی است که چندین بار خم شده است که دو چرخ یک محور را به هم متصل می کند. این باعث بهبود دینامیک رانندگی و حداکثر سرعت ممکن در پیچ ها می شود. با تثبیت کننده ها، می توان به اصطلاح بار چرخ و در نتیجه رفتار خود فرمان خودرو را تحت تاثیر قرار داد.
مزایا و معایب تیونینگ ماشین را می توانید در صفحه مربوطه مطالعه کنید. با این حال، این بدان معنا نیست که قطعه به درستی نصب شده است و در نتیجه احتمالاً ایمنی جاده را به خطر می اندازد. برای قطعات دارای گواهی قطعات، در برخی از کشورها لازم است که بازرسی نصب توسط یک نهاد معتبر مانند DEKRA، GTÜ یا TÜV در آلمان انجام شود. در صورت مثبت بودن تست می توانید گواهی بازرسی اصلاح را به اداره ثبت مسئول ببرید. یک سیستم صوتی برتر در ماشین در درجه اول از نظر آکوستیک متقاعد کننده است - حتی مقداری بیس احساس می شود.
همچنین ارتفاع سیستم تعلیق آنها از سطح زمین نیز بیشتر است؛ اما افرادی هستند که میخواهند علاوه بر کاهش ارتفاع سیستم تعلیق خودروی خود از رینگ و لاستیکهای بهتر استفاده کنند. به همین خاطر میتوان رینگ و لاستیکهای حرفهای و باکیفیت را از برخی شرکتها تهیه کرد. چنین رینگهایی علاوه بر زیبایی زیاد استحکام بالایی نیز دارند و باعث بهبود هندلینگ و سواری خودرو میشوند. البته که افراد زیادی خواهان شرکت در چنین مسابقاتی بودند و رفتهرفته بازدیدکنندگان نیز از مهندسان خواستند تا خودروهای آنها را ارتقا دهند. مدیران باهوش سریعاً روند کار را بررسی کردند و شرکتهای تیونینگ زیادی را تأسیس نمودند. فراموش نکنید که در مسابقات موتور اسپرت آلمان خودروهایی با ظاهر اسپرت تر و مجهز به قطعاتی همچون اسپویلر خودنمایی میکردند.
موسیقی از قدیم یکی از همراهان جدانشدنی از بخش خودرو بوده است و این سیستم هر روز در حال ارتقا میباشد. در بسیاری از خودروهای شاسی بلند ممکن است به جای تعویض سپر از سپرهای ثانویه که ممکن است به صورت لولههای استیل فلزی باشند در جلوی سپر اصلی استفاده شود. از جمله تغیرات مربوط به چراغهای خودرو میتوان به دودی کردن چراغها، استفاده از لامپهای زنونی و چراغهایی با طراحیهای متفاوت از نوع فابریک اشاره کرد. در حالت پیچیده آن که قابل اجرا بر روی همه خودروها نمی باشد، لولای در بر روی سقف قرار میگیرد و دربهای خودرو مانند بال عقاب و به سمت طرفین خودرو و سپس به طرف بالا باز میشود. شرکت خودروسازی تسلا از دربهای عقب یکی از مدلهای خودروی خود، از این شیوه استفاده کرده است. یعنی در یک حالت که بیشتر مرسوم است، لولا در سر جای خودش قرار میگیرد با این تفاوت که باز شدن درب به جای اینکه به سمت طرفین ماشین باشد، به سمت بالا باز میشود.
البته در اکثر خودروهای برقی امروزی خبری از جلوپنجره نیست چراکه این خودروها نیازی به خنک کاری پیشرانه ندارند. توجه داشته باشید که تیونینگ سپرهای خودرو معمولاً یک فرایند شخصی و سلیقهای است و سعی کنید بر قوانین و مقررات مربوط به تغییرات خودرو در منطقه خودتان پایبند بمانید. همچنین، توجه به تعادل بین ظاهر و عملکرد خودرو نیز بسیار مهم است تا تغییرات انجام شده بر روی سپرها همچنان ایمنی و عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار ندهند. تیونینگ خودرو به زبان خودمانی یعنی ارتقا دادن خودرو که این ارتقا ممکن است فقط در ظاهر ماشین و یا مشخصات فنی، داخلی و یا تقویت موتور و یا حتی همه این موارد با هم باشد. در واقع خودرویی که به درستی به واسطه ریمپنیگ در فرایند تیونینگ خودرو دچار تغییرات شود، می تواند شتابی بیشتر از خودروهای هم رده خود داشته باشد.
در حالت اول با تعویض لالوهای در و تغییر زاویه آنها همچنین ساخت قفل مناسب برای آن میتوان درها را رو به بالا به صورت خفاشی، شکل سازی کرد. در حالت بعدی که برای تمامی ماشین ها اجرای آن امکان پذیر نیست میتوان لالوها را به بالای در بر روی سقف انتقال داد تا درها به صورت عمودی رو بالا، باز و بسته شوند. امکان اجرای هر دو این حالات بسته به سلیقه و نوع ماشین مد نظرتان امکان پذیر خواهد بود. هزینه اجرای این کار در حال حاضر بسته نوع جک مورد نظرتان بین 1 تا 10 میلیون تومان متغیر خواهد بود. یکی دیگر از شیوههای مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسبهای ویژه میباشد.
بعد از اینکه اصول اولیه آموزش تیونینگ خودرو رو یاد گرفتید، میتونید به سراغ نکات پیشرفتهتر برید. میتونید از کتابها، مقالات، ویدیوهای آموزشی و سایتهای معتبر استفاده کنید. با تیونینگ سیستم ترمز میتونید قدرت ترمز و ایمنی خودرو رو افزایش بدید. تیونینگ الکترونیکی یا ECU Tuning به فرایند تغییر نرمافزار واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) خودرو گفته میشود. ECU مغز متفکر خودرو است و تمامی عملکردهای موتور از جمله میزان سوخت تزریقی، زمان جرقهزنی، فشار توربو و ... با تغییر نرمافزار ECU میتوان عملکرد موتور را بهینه کرده و به نتایج دلخواه رسید.
برخی تیونرهای حرفهای نیز بجای سقف فلزی خودرو از نمونهای از جنس مواد سبکتر همچون فیبر کربن استفاده میکنند تا عملکرد کلی خودرو با کاهش وزن بهبود یابد. لازم به ذکر است که تیونینگ چراغ خودروها ممکن است نیاز به دانش فنی و تجربه داشته باشد. برای انجام تغییرات در چراغهای خودرو، بهتر است به کارگاههای تخصصی و فنی مراجعه کرده و با استفاده از متخصصان مجرب این کار را انجام دهید. هزینه تیونینگ چراغها با توجه به نیاز و علاقه شما میتواند بسیار متغیر باشد و نمیتوان برای آن میزان مشخصی از هزینه را بیان کرد. سیستم توربو شارژ یا سوپر شارژر نقش مهمی در تقویت موتور خودرو دارد. اما اضافه کردن این قطعه و سیستم به خودرو، نیازمند دانش تخصصی نیز می باشد.
دوره ریمپ و آموزش تیونینگ خودرو یکی از به روزترین دورهها در حوزه آموزش مرتبط با خدمات خودرویی به شمار میرود. ایسیوهایی مانند مدیریت موتور، مدیریت گیربکس اتومات، مدیریت ترمز ضد قفل، مدیریت برق بدنه و غیره است. هر کنترل یونیت بر اساس وظیفهای که دارد، برنامه نویسی شده است که بر اساس اطلاعات دریافتی از تعدادی سنسوری فرمانهای به تعدادی عملگر بدهد. بنابراین از نظر تئوری و عملی امکان بهینه سازی سیستم از طریق بهبود برنامههای آن وجود دارد. ریمپ کردن در واقع بخشی از فرایند بهینه سازی و ارتقا عملکرد خودرو است.
بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید خود کمپانی های سازنده برای تیونینگ محصولات خود ، زیر مجموعه های رسمی دارند. علاوه بر زیرمجموعه های رسمی، شرکتهایی هم به عنوان تیونر وجود دارند که تمرکز بر برند خاصی ندارند ولی بصورت رسمی فعالیت دارند که شاید معروفترین نام که برای همه ما ایرانیان شناخته شده است برند منصوری می باشد. در صورتی که تیونینگ به درستی انجام بشه، باعث کاهش عمر موتور نمیشه. بله، تیونینگ خودرو در صورتی که مطابق با قوانین و مقررات باشه قانونی است. خدا را شاکریم که تاکنون بیش از 5000 نفر و دهها نمایشگاه خودرو به ما اعتماد داشتند.
در کارگاههای تیونینگ خودرو که در برندهای خاص تخصص دارند، انتخاب گستردهتری و تخصص بیشتری خواهید یافت. در هر حال اگر مایل به تغییر شکل ظاهری و باطنی خودروی خود هستید، میتوانید با رعایت اصول این کار به هدف اصلی خود دست یابید. تیره شدن شیشههای خودرو، فارغ از اینکه رنگ بدنه ماشی چه رنگی باشد، جلوه زیبایی به ظاهر خودرو میدهد که نسبت به تغییر عظیمی که در ظاهر خودرو به وجود میآورد بسیار ارزان تر از سایر تیونیگهای دیگر به حساب میآید. البته تا حدی از طیف رنگی، دودی کردن شیشهها مجاز و حتی مفید است که از ورود اشعههای مضر خورشید به داخل کابین میتواند جلوگیری کند. جرا که بسیاری از خودروهای امروزه به صورت پیش فرض و فابریک، از شیشه دودی در شیشههای طرفین غیر از شیشه جلو استفاده میکنند. رنگ یک رینگ میتواند، دودی، سیاه، طلایی، سفید و یا نقرهای باشد که متناسب با نوع خودرو و نوع رنگ بدنه خودرو، میتوان بهترین گزینه را انتخاب کنیم.
این فرآیند میتواند شامل تغییرات در موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و حتی طراحی داخلی و خارجی خودرو باشد. در دنیای امروز، تیونینگ خودرو به یک هنر و علم تبدیل شده است که نیاز به دانش فنی و تجربه دارد. شاید بتوان ادعا کرد که پایه و اساس تیونینگ یک خودرو رسیدن به حداکثر کارایی فنی یا دستیابی به بالاترین حد ممکن از زیبایی و جذابیت است. در واقع ویژگیهای یاد شده موجب میشود كه یک خودروی تیون شده بتواند از ساير خودروهای مشابه و هم ردهی خود متفاوت و متمایز به نظر برسد. از تیونینگ ظاهری ساده همچون نصب سر اگزوز افترمارکتی گرفته تا نصب کاپوت، چراغ، گلگیر و… را میتوان جزو تغییرات طراحی و ظاهری دانست. اما بخش مهمتر تیونینگ به قوای محرکه ارتباط دارد که در این بخش شاهد بهبود چشمگیر پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و… خواهید بود.
اکثر افراد دوست دارند مالک خودرویی باشند که جلبتوجه میکند و متمایز است. در اواخر دهه ۵۰ میلادی در آمریکا مسابقات درگ ۴۰۰ متر با درگسترها محبوب شد. معمولاً درگسترها قدرت بسیار بالایی داشتند و چرخ های عقب بزرگ و بخش جلوی کوچک و با پهنای کمتر جزو شاخصههای آنها به شمار میرفتند. در واقع تمامی قطعات ضروری و غیرضروری از روی خودروها باز میشدند و سپس پیشرانهای جدید یا ارتقا یافته روی خودرو نصب میشد. احتمالا شماهم برایتان پیش آمده که خودرویی با ظاهری متفاوت و به اصطلاح شخصی سازی شده ببینید و مورد توجهات قرار بگیرد.
به این ترتیب که ابتدا قطعهای خاص نظیر موتور خودرو مشمول اصلاح و تغییر میگردد و پس از آن مشخصات سایر قطعات به کار رفته در دل خودرو نیز با توجه به قدرت و توان موتور خودرو مورد تعدیل، اصلاح و تغییر قرار خواهد گرفت. البته ماهیت تعدادی از این تغییرات فقط به دگرگون کردن مشخصات ظاهری خودرو و اسپورت جلوه دادن شکل ظاهری آن محدود نمیشود. در واقع برخی از این تغییرات علاوه بر بهبود جنبههای ظاهری خودرو، بهبود در جنبههای کیفی و مواردی نظیر افزایش هندلینگ، افزایش سرعت، کاهش وزن یا بهبود آیرودینامیک بدنهی خودرو را نیز با خود به همراه میآورد. در آن زمان بیش از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنهی آنها باب شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود که گسترش یافت. در واقع پیش از آن که مهندسان کاربلد یا تکنسینهای ماهر به تیونینگ بدنهی خودروها بپردازند، به تیونینگ اجزای داخلی و مشخصات فنی خودروها روی آوردند. تیونرها تمرکز خاصی روی سپرها دارند و معمولاً از سپرهایی با ورودیهای هوای بزرگتر در جلو و دیفیوزرها و خروجیهای اگزوز گیراتر در عقب استفاده میکنند.
همچنین، میتواند به تناسب و هماهنگی با طراحی و استایل کلی خودرو کمک کند تا جلب توجه بیشتری داشته باشد. توربوشارژرها و سوپرشارژرها با فشردهسازی هوای ورودی به موتور، احتراق بهتر و قویتری ایجاد میکنند. این تجهیزات میتوانند قدرت موتور را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. تفاوت این دو در نحوه عملکرد آنهاست؛ توربوشارژر از نیروی گازهای خروجی اگزوز استفاده میکند، در حالی که سوپرشارژر با نیروی مکانیکی موتور کار میکند. به همین دلیل اکثر کسانی که موتور خودرو را تقویت کردند در ظاهر آن نیز تغییراتی ایجاد میکنند تا بین ظاهر و باطن خودرو هماهنگی ایجاد شود. و تفاوت قدرت موتوری آنها با ایجاد تغییر ظاهر با خودروهای مشابه بارزتر شود.
اما مهم ترین مسئله یافتن بهترین مرکز تیونینگ خودرو در تهران می باشد. مجموعه اتوبیرنگ علی مومنی یکی از بهترین و باتجربه ترین مراکز در زمینه تیونینگ خودرو می باشد که دارای تجربه بسیار طولانی در زمینه تغییر ظاهر و تغییر فنی خودرو می باشد. شما عزیزان جهت مراجعه و یا حتی دریافت مشاوره رایگان می توانید با مجموعه اتوبیرنگ علی مومنی تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان این مجموعه بهره مند شوید. یک خودروی تیون شده قرار است از لحاظ ظاهر و قدرت موتور، سرعت، مشخصات فنی و داخلی از خودروی مشابه خود بالاتر باشد. سیستم توربو شارژ و سوپر شارژر به عنوان تقویتکنندههای موتور خودرو، اهمیت بسزایی دارند. اما باید توجه داشت که نصب این تجهیزات به دانش فنی و تخصصی نیاز دارد.
پس از خرید شما تصویری را حاوی کد لایسنس دریافت میکنید که ابتدا به وب سایت spotplayer.ir مراجعه کرده و میتوانید برنامه اسپات پلیر مخصوص اندروید یا ایفون یا ویندوز را دانلود و نصب کنید. سپس کافی است کد لایسنس را داخل برنامه اسپات پلیر وارد کنید تا تمامی دوره آموزش تیونینگ برای شما قابل پخش گردد. مجموعه اتو بی رنگ علی مومنی با استفاده از کادری مجرب و کارآزموده، تیمی حرفهای برای خدماترسانی به شما مشتریان گرامی مهیا کرده است. خدمات تیونینگ ماشین برای دستیابی به بالاترین قدرت فنی خودرو و زیباترین حالت ظاهری انجام میشود. با گذشت زمان عمل تیونینگ خودرو از یک کار غیرمعمول و فردی به کاری همگانی و مرسوم تبدیل شد. به طوری که اکثر شرکتهای تولید خودرو، شرکتهای جانبی مرتبط با موضوع تیونینگ تاسیس کردند.
این مواد کمترین وزن ممکن را دارند و باعث کاهش وزن خودرو و افزایش عملکرد و کارایی آن میشوند.همچنین، استفاده از مواد مقاومتر میتواند سطح ایمنی خودرو را افزایش دهد. من علی مومنی مدیر مجموعه هنرکده علی مومنی به شما خوشآمدگویی عرض میکنم.امیدوارم که هیچ وقت نیازمند به من و تمامی همکارانم در صنف تعمیرات بدنه خودرو نباشید. اما اگر روزی نیازمند شدید، این اطمینان خاطر را به شما میدهم که هیچ نگرانی بابت خودروی خود نداشته باشید. خدا را شاکرم که در این 15 سال فعالیت حرفهای خود توانستهایم در راستای شعار خود “مثل روز اول” خدمترسانی کنیم. آموزشهای ارائه شده در این دوره توسط اساتید مجرب و متخصص در زمینه تیونینگ خودرو صورت میگیرد. این اساتید با سالها تجربه در صنعت خودرو، دانش و مهارتهای خود را در اختیار شرکتکنندگان قرار میدهند و به آنها کمک میکنند تا به صورت عملی و تئوری با چالشهای مختلف تیونینگ آشنا شوند.
همانطور که همه ما دیده ایم، خودروهای حرفهای به شیوهای غیر معمول از خودروهای موجود، به صورت بال پرنده باز و بسته میشوند. و برای ایجاد چنین حسی اقدام به تغیر زاویه باز و بسته شدن دربهای خودروی خود میکنند. خودروهایی که با سوختهای فسیلی کار میکنند برای تکمیل فرایند عملیات احتراق در داخل موتور احتیاج به قطعهای دارند که با ایجاد جرقه این کار را انجام دهد؛ این وظیفه به شمع (به انگلیسی Sparking Plug) محول شده است. یکی از مهمترین عناصری که در جریان احتراق موتور حضور دارد، اکسیژن است که مستقیما از هوای بیرون به درون موتور خودرو وارد می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا این راهکارها را آموزش داده و روش های خاصی را برای تیونینگ ساده خودرو به این روش، ارائه کنیم.
واضح است که شما می توانید بسیاری از کارهای تنظیم را خودتان انجام دهید. این شامل، به عنوان مثال، رنگ آمیزی جزئی، بسته بندی با فویل یا رنگ آمیزی شیشه جلو می باشد. اما وقتی صحبت از تنظیم موتور یا تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه می شود، به دانش تخصصی نیاز دارید. اگر دانش لازم را دارید اما تجهیزات ندارید، می توانید مهارت های خود را در یک کارگاه استخدامی نشان دهید. هنگامی که قطعات مربوط به ایمنی در حال تنظیم هستند - به عنوان مثال، تغییرات در سیستم تعلیق، این نیز اعمال می شود. بسیاری از کارگاه های تیونینگ تخصص خود را مستقیماً از قطعه ساز یا خودروساز دریافت می کنند.
دورههای آموزشی در این مجتمع شامل مباحثی نظیر شناخت اجزای مختلف خودرو، نحوه ارتقاء موتور، بهینهسازی سیستمهای تعلیق و ترمز، و همچنین روشهای طراحی ظاهری خودرو میباشند. با آموزشهای عملی و تئوری، دانشآموزان قادر خواهند بود تا مهارتهای لازم را کسب کرده و در دنیای تیونینگ خودرو به موفقیت دست یابند. نصب کیت مکش یکی از روشهای رایج برای افزایش توان و بهبود عملکرد موتور خودرو است. با جایگزینی فیلتر هوا و لولههای ورودی هوا با قطعات با کیفیتتر و طراحی بهینه، میتوان به هوای خنکتر و پرچگالتری دست یافت که منجر به احتراق بهتر و افزایش قدرت موتور میشود. زمانی که رانندگان تلاش میکردند تا خودروهای خود را برای رقابتهای سریعتر و کارآمدتر کنند، مفهوم تیونینگ شکل گرفت. این فرایند به مرور زمان از مسابقات به زندگی روزمره راه یافت و امروز به یکی از بخشهای مهم صنعت خودرو تبدیل شده است.
از دیگر مواردی که تیونرها باید به آن توجه داشته باشند این است که کوتاه طراحی شدن کمک فنرها باعث خشکی سیستم تعلیق خودرو میشوند. خدمات تیونینگ خودرو به عنوان یک حرفه مستقل در اواسط قرن پیش یعنی در دهه شصت میلادی بسیار رواج پیدا کرد. البته در آن دوران تغییر در قدرت موتور نسبت به تغییر در ظاهر از اهمیت بسیاری برخورداربود. پیش از اینها که وسایل نقلیهی چهار چرخ با نیروی اسب بخار کار میکردند ارتقا و یا تیونینگ آنها به عهده ی مهندسان بود. برای یافتن لوازم جانبی مناسب برای ماشین تیونینگ خود، توصیه میشود به مغازهای مراجعه کنید که در تیونینگ تخصص دارد. البته، میتوانید در Ebay Classifieds نیز به دنبال معامله بگردید، اما به محض اینکه به امنیت خود رسید، باید دقیقاً بدانید که به کدام فروشنده میتوانید اعتماد کنید.
که این مورد به صورت برچسب سیاه معمولا و بیشتر بر روی خودروهای سفید انجام میگیرد. بسیاری از خودروهای حرفهای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند. معمولا در خودروهای معمولی، مسیر خروجی هوا از موتور تا سر اگزوز بسیار پیچ در پیچ طراحی می شود. فیلتر هوای اسپرت با سیستم خنک کننده این امکان را می دهد تا تمام نیاز موتور به هوا رفع گردد و در هنگام فشردن پدال گاز، هوای خنک سریعا به موتور انتقال یابد تا خودرو کم نیاورد. به دلیل حساسیت امر و نیاز به صرف کردن وقت برای آموزش صحیح به هنرجویان این رشته فنی، کلاس های دوره تیونینگ خودرو به صورت نیمه خصوصی و با جمعیت بسیار کم برگزار می شود تا از کیفیت بالای سطح آموزش اطمینان داشته باشیم.
در دنیای امروز، تیونینگ به یکی از جذابترین حوزهها برای علاقهمندان به خودرو تبدیل شده است. علاقهمندان به تیونینگ خودرو به دنبال این هستند که وسیله نقلیه خود را به شکلی منحصربهفرد و مطابق با سلیقه شخصی خود تغییر دهند. تیونینگ خودرو یک صنعت پویا و متنوع است که تاثیر مستقیمی بر عملکرد و ظاهر خودروها دارد. افراد حرفه ای در این زمینه می توانند در بازار کار خود به عنوان تیونر، مکانیک، متخصص الکترونیک و حتی کارآفرین موفق شوند. صنعت تیونینگ خودرو به عنوان یک صنعت پویا و متنوع، افراد متخصص و شرکت های زیادی را به خود جذب کرده است.
مطمئن شوید که کارگاه دقیقاً با شما صحبت می کند که دقیقاً چه کاری روی ماشین شما انجام خواهد داد. کارگاه های خوب پس از اتمام کار، گزارش تست و گواهی قطعات را در اختیار شما قرار می دهند. همانطور که رنگهای چشم یک انسان در زیبایی ظاهر او تاثیر گذار است، چراغهای یک خودرو هم میتواند در زیبایی آن بسیار اتر گذار باشد. استفاده از تعداد سوپاپ های بیشتر که برای اینکار باید کل سرسیلندر تعویض گردد. این کار باعث بیشتر شدن ضریب تراکم می شود که می توان با تراش دادن چند میلی متر از کف سرسیلندر به ضریب های بالاتری دست پیدا کرد. برای درک بهتر این موضوع احتمالا حتما موتورهای تولید برق و یا موتورهای چاه آب در باغات و کشاورزان را دیده اید.
تیونینگ خودرو را به طور خلاصه میتوان بعنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد. این لوازم و تجهیزات به صورت گستردهای برای تغییر ظاهر و عملکرد خودرو مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند به صورت فردی یا گروهی نصب شوند، وابسته به تفاوتهای خودرو و نیازهای مالک. تیونینگ دربهای خودرو به مجموعهای از تغییرات و اصلاحاتی اطلاق میشود که بر روی دربهای خودرو انجام میشود تا ظاهر آنها بهبود یابد، کاربردیتر شوند یا به سلیقه و نیاز صاحب خودرو تغییر کنند که شامل موارد زیر خواهد بود. مهمترین موضوع در بحث تقویت بدنه، شامل بحث سیستم تعلیق جهت مهار بادی رولینگ Body Rolling می باشد. این خودرو که از سال 82 در بازار ایران قابل دسترسی بود، موجب ایجاد موج بزرگی در بحث تقویت و تجهیز ظاهری و صوتی و موتوری گشت. در اینجا شاید بد نباشد اشاره ای داشته باشیم که در آن روزگار 206 یکی از خودروهای به روز کمپانی پژو محسوب می شد که کم کم با 207 در حال جایگزینی بود.
بهترین تیونینگ کار ارومیه