کاربرد تیرآهن فولادی در سازه

تیرآهن و کاربردهای آن را بیشتر بشناسید تیرآهن یکی از از مهمترین و اصلی ترین المان هایی می

توسط NEWSMINERAL در 27 آبان 1401

تیرآهن و کاربردهای آن را بیشتر بشناسید

تیرآهن یکی از از مهمترین و اصلی ترین المان هایی می باشد که در اسکلت بندی ساختمان ها به عمل برده می شود، امروزه برای اسکلت بندی ساختمان های تبارک به جهت کاهش هزینه از تیرآهن حساس قطر متعدد به کارگیری می کنندیک عدد از مهمترین علت هایی که از تیرآهن به جهت اسکلت بندی به کارگیری می کنند بهینه سازی در زمانه در هنگام کارگزاری می باشد.

 مدام یکی از عنصرها دارای برای استحکام سازی ساختمان تیرآهن می باشد که می تواند استحکام سازی ساختمان شما تا حد بسیار متعددی افزایش دهد. اسکلت بندی فولادی مقاومت  متعددی نسبت به دیگر محصولات دارد و توانا میباشد در برابر اشکال فشار اساسی توجه به میزان مقاومت خویش مقاومت کند. در بنا های مهندسی به طور معمول از تیرآهن در نقاط دوچندان اصلی ساختمان سازی به کار برده می شود یا این که به تیتر اهرم یا لنگر خمشی به کار گیری می شود.

کاربرد تیرآهن فولادی در سازه 

اسکلت بنا فولادی

از نیازهای با ساختمان به جهت مقاومت و اسکلت بندی وجود تیرآهن است. تیرآهن ها در 4 گونه استاندارد در بازار عرضه میشوند که شامل تیرآهن اروپایی، تیرآهن بال پهن یا این که هاش، تیرآهن نیم پهن و تیرآهن لانه زنبوری می باشد.

کفی ستون

کاربرد کفی ستون، اتصال نبشی به ستون ها است. بخاطر امکان برش، جوش و پیچ کاری مانند یک بستر فعالیت می نماید که نبشی و ستون را به لطف محافظت می کند و از آن سو کل توشه را تحمل میکند.

تیرآهن کرومیت

این تیرآهن ها از تیرک ها، باریک‌تر میباشند ولی ارتفاع آن ها بلندتر میباشد به همین علت به تیر نازک معرفند. تیرآهن کرومیت اصلی یک تراز نشیمنگاه است که بروی تیر با جا می مراحل و محکم میشوند.

ستون ها

 در صورتی که تیرآهن اصلی بال پهن یا این که به عبارتی هاش مهم دوران نسبتاً مربع داشته باشیم می تونیم از آن به عنوان ستون به کارگیری کینمخصوصیت همین محصول این هست در صورتی که ساختمان بیش از یک طبقه باشد میتوان از تیرآهن به تیتر ستون یکپارچه به کار گیری کرد به طوری که طول ستون بایستی بگونه ایی باشد که از سقف طبقه بالا خارج زده باشد تا ستون طبقه بعدی به آن متصل شود

شاه تیر

قسمت افقی سازه فولادی به تیر دارای شهرت است. تیرها بروی ستون ها به وسیله پلیت به یکدیگر متصل می شوند. علاوه بر آن این فرآورده میتواند به عنوان سلطان تیر به ستون ها متصل شودهمین شیوه اتصال تیرک های میانه هر طبقه را نگه میدارد.

تیرک میانی

تیرک میانی را به تیتر تیرآهن ریز میشناسند همین تیرک ها از سلطان تیر ها و ستون ها از حیث بعد ها ریز ترند. تیرک ها در بالا و ذیل تیرآهن ها قرار میگیرند تا بتوانند فشار و نیروی متعددی را تحمل کنند. تیرک ها سبب می‌شود که بار به سلطان تیر ها و از پاد شاه تیر ها به ستون ها انتقال دیتا شود تا نیرو به رخ عمودی منتقل شود.

خرپا

از این محصول برای تولید خرپا نیز استفاده میکنند. تیرهای تراس را مثل خرپا در کنار نیز قرار می‌دهند تا در ایجاد سقف سوله، انبار و ... استعمال شود.

مزیت استعمال از تیرآهن فولادی

• در ارتفاع زیاد کاربرد دارد

 امکان اتصال یکسری قطعه به یکدیگر را مهیا می کند

 امکان گسترش سازه آن‌گاه از اتمام پروژه وجود دارد

 اجرای و کارگزاشتن آن شتاب بالایی داراست

 مقاومت و استحکام بالایی داراست

 معایب استعمال از تیرآهن فولادی در بنا 

 • ضعف در دمای بالا: استحکام ساختمان های فلزی با ارتقاء دما کاهش پیدا می‌کند چنانچه دما اسکلت از 500 به 600 جايگاه رسد تعادل ساختمان به خطر می افتد.

 • جوش نامناسب: اتصالات در ساختمان های فلزی از طرز جوش، پیچ و پرچ صورت میگیردهمین اتصالات باید به نحوه درست انجام شود

 • خوردگی فلز در علیه دست اندرکاران خارجی: قطعات فلزی در ساختمان سازی در در مقابل دست اندرکاران جوی خورده میشوند و ابعاد آن ها کمتر پیدا میکند.

 • تمایل قطعات فشاری به کمانشحساس توجه به این‌که قطعات فلزی  و ابعاد مصرفی کوچک هست رغبت به کمانش در همین قطعات نقاط ضعف به شمار می آید.

 قیمت تیرآهن

 تیرآهن یکی از از پر مصرف ترین بنا در صنعت ساختمان سازی می باشدقیمت تیرآهن اهمیت اعتنا به سایز و وزن آن متغیر است. بیشترین فروش را تیرآهن 14 و تیرآهن 16 دارا می باشند

قیمت تیرآهن 14 و ارزش تیرآهن 12 از سایر سایز ها به مراتب فراتر می باشند. تیرآهن در بازار به رخ شاخه و کیلویی قابل فروش است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن